Čínský radioteleskop FAST vystopoval nejrychlejší známý „pavoučí pulzar“

Nově objevený pavoučí pulzar vyplňuje mezeru v evoluci těchto podivuhodných vesmírných objektů

07.07.2023 - Stanislav Mihulka

Vědci se domnívají, rychlost nejrychlejších pulzarů souvisí s tím, že se nacházejí nacházejí v binárním systému v těsné blízkosti hvězdného partnera. Na základě toho vznikla představa o evoluci milisekundových pulzarů, podle které pulzar nejprve vysává partnera jako ohromný vesmírný pavouk a zároveň ho drásá výtrysky hmoty a záření. Rotace pulzaru se zrychluje a oběžná doba obou těles se zkracuje. Po nějaké době se ale partner zmenší natolik, že z něj pulzar už nic nevysaje. Začne se od partnera vzdalovat a jejich oběžná doba se zase prodlužuje.

Podivuhodné chování zmíněných pulzarů vedlo astrofyziky k tomu, že jim říkají pavoučí pulzary (spider pulsar). Pokud je hmota hvězdného partnera podstatně menší než desetina Slunce, jde o černé vdovy (black widow pulsar). Když je větší než desetina Slunce, mluví se o snovačkách (redback pulsar).

Nenasytní vesmírní pavouci

Ve vesmíru dnes známe asi 20 pulsarů černých vdov a asi 10 pulsarů snovaček. Podle zmíněného modelu evoluce milisekundových pulsarů by se snovačky měly v průběhu času vyvíjet na černé vdovy. Odborníci se ale domnívali, že by měly existovat i přechodné formy mezi těmito dvěma typy rychlých pulzarů, s partnerem střední hmotnosti, s velmi krátkou dobou oběhu.

Nedávno zřejmě na takový „přechodný“ pavoučí pulzar narazil tým odborníků Čínské akademie věd, jejichž výzkum publikoval vědecký časopis Nature. Badatelé využili masivní čínský radioteleskop FAST, s jehož pomocí pozorovali pulzar PSR J1953+1844 (M71E), který se nachází v centru kulové hvězdokupy M71 v souhvězdí Šípu na severní obloze.

TIP: Pulsar Galaxie v Andromedě krade materiál a přitom se omlazuje

Jde o milisekundový pulzar, který oběhne svého hvězdného partnera za rekordně krátkou dobu 53 minut. Tento partner má přitom hmotnost jen jako 0,07 Slunce, což ukazuje na to, že mu blízký pulzar dal pořádně zabrat. Srovnání se známými pulzary naznačuje, že by opravdu mohlo jít o vytoužený přechodný typ pavoučího pulzaru.