Pulsar Galaxie v Andromedě krade materiál a přitom se omlazuje

27.04.2017 - Stanislav Mihulka

Pulsar v hloubi kulové hvězdokupy dostal šanci na nový život. Musí si ale na něj nakrást hmotu

Pulsar s hvězdou -<p>Některé pulsary mají zlodějské choutky </p>
Pulsar s hvězdou -

Některé pulsary mají zlodějské choutky

Neutronová hvězda z kulové hvězdokupy B091D Galaxie v Andromedě se chová jako pohádkový záporák. Kdysi to byl pulsar rotující ohromnou rychlostí, postupně ale zestárl a zpomalil tak, že se dnes otočí jednou asi za 1,2 sekundy. Je to ultrapomalý pulsar.

Stárnoucí pulsar teď ale dostal ještě jednu příležitost. Setkal se s hvězdou, které krade hvězdný materiál. To tento pulsar opět vrací do hry a opět může zrychlit.

Dotyčný pulsar, který nese označení XB091D, se během posledních milionů let začal omlazovat hvězdným kanibalismem. Je to rekordní pulsar v tom smyslu, že jde o nejpomalejší rentgenový pulsar, jaký jsme kdy objevili v kulové hvězdokupě.

Pulsar z nitra hvězdokupy

Ivan Zolotukhin z Lomonosovovy univerzity a jeho kolegové získali údaje o pulsaru XB091D z dat evropské vesmírné rentgenové observatoř XMM-Newton. Z pozorování pulsaru vyplývá, že hvězdokupa, v níž se tento pulsar zrodil, má extrémně husté a také velké jádro.

TIP: Pozůstatek supernovy RCW103 ukrývá nejpomalejší pulsar, jaký známe

Právě díky velmi hustému jádru hvězdokupy se pulsar mohl setkat s hvězdou, která mu teď navrací mládí. Badatelé se domnívají, že hvězdokupa je vlastně zbytkem trpasličí galaxie, kterou Galaxie v Andromedě kdysi pohltila.

Lomonosov Moscow State University, Astrophysical Journal