Co dělali velcí dinosauři v nouzi? Otisky zubů na kostech vypovídají o kanibalismu

Sucho a nedostatek potravy přivedl dinosauří predátory k útokům na jiné dravce

30.05.2020 - Stanislav Mihulka

Na sklonku období jury vládli v tehdejším Coloradu velcí dinosauři. Podle všeho to byl za normálních okolností dost nelítostný svět. Když ale nastalo sucho a velcí predátoři dostali hlad, tak to teprve stálo za to. Běsy druhohorního světa odhalil nedávný výzkum fosilií velkých dinosaurů, které pocházejí z naleziště Mygatt-Moore Quarry, z doby před cca 150 miliony let.

Paleontologové zjistili, že téměř třetina těchto kostí nese stopy po zubech vrcholových predátorů. To je ve skutečnosti velmi zvláštní, protože velicí draví dinosauři obvykle směřovali čelisti na měkčí tkáně a kostem kořisti se vyhýbali. Většina z nalezených stop zřejmě náleží gigantickému predátoru allosaurovi nebo případně dalšímu velkému dravému dinosauru ceratosaurovi.

TIP: Drsný svět predátorů: Vědci vytipovali nejnebezpečnější místo v historii Země

Ještě zvláštnější bylo, že se asi 17 procent otisků zubů dravců našlo na kostech jiných dravých dinosaurů, včetně samotných allosaurů. Jak uvádí vedoucí výzkumu Stephanie Drumheller z University of Tennessee, allosauři zřejmě nebyli příliš vybíraví, zvláště když jim došla běžná potrava. Pode všeho byli ochotni se živit mrtvolami i jedinci vlastního druhu. Jde o vzácný doklad kanibalismu mezi velkými dinosaury a vůbec první takový případ u allosaurů.