Co mají kometární globule společného s kometami?

Kometární globule vypadají trochu jako pořádně přerostlé komety. Jaký je v nich rozdíl a mají s vlasaticemi vůbec něco společného?

26.11.2022 - Michal Švanda

Kometární globule mají s vlasaticemi společný jen vzdáleně podobný vzhled. Jde o útvary s rozměry řádově ve světelných rocích a najdeme je typicky v mlhovinách, v jejichž blízkosti došlo například k výbuchu supernovy.

Mlhovinu pak formuje rázová vlna šířící se od supernovy, kdy mohutný ekvivalent hvězdného větru odfukuje vše, co mu stojí v cestě (tedy téměř vše – některé hustší partie mohou být vůči erozi imunní). Protože proud horkého plynu od supernovy vane jedním směrem, vznikají z původně víceméně sférických shluků protažené útvary, na pohled připomínající komety.

TIP: Atlas mlhovin: V mračnech plynu a prachu se zrodil také náš život