Co by se stalo, kdyby jaderná Car-bomba explodovala ve vesmíru?

18.10.2018 - Stanislav Mihulka

Jak by vypadal jaderný výbuch, pokud by k němu došlo ve vesmíru?

<p>Maketa Car-bomby v Sarově</p>

Maketa Car-bomby v Sarově

Díky dokumentaristům máme poměrně přesnou představu o tom, jak vypadá jaderná exploze a jaké jsou její následky. Týká se to ale takřka výhradně scénářů, které počítají s explozí na povrchu Země. Jak by ale vypadal jaderný výbuch, pokud by k němu došlo ve vesmíru?

Odborníci už ve skutečnosti jistou představu mají. Spojené státy v červenci 1962 uskutečnily jaderný test Starfish Prime. Exploze o síle 1,4 megatuny TNT se odehrála nad Pacifikem, poblíž Johnstonova atolu, ve výšce asi 400 kilometrů. To zhruba odpovídá oběžné dráze Mezinárodní vesmírné stanice. Jde o jadernou explozi v největší vzdálenosti od Země a také doposud nejsilnější explozi ve vesmíru. Detonace Starfish Prime vytvořila velikou ohnivou kouli a elektromagnetický pulz (EMP) s dosahem přes 1 000 kilometrů.

Car-bomba na oběžné dráze

Co kdyby ale ve vesmíru explodovala termojaderná Car-bomba, nejsilnější známá puma, jejíž exploze odpovídala 50 až 58 megatunám TNT, řekněme nad USA, v podobné výšce jako Starfish Prime? Taková exploze by vytvořila gigantickou ohnivou kouli, která by prvních 10 sekund mohla lidem trvale poškodit zrak. Tvrdé záření exploze by sice nezasáhlo zemský povrch, ale vyřadilo by spoustu satelitů, od vědeckých a komunikačních, až po vojenské. A také by zřejmě ohrozilo život posádky Mezinárodní vesmírné stanice.

TIP: Hrátky s Pandořinou skříňkou: Největší jaderné pokusy v lidských dějinách

Elektromagnetický pulz takové mamutí exploze by pokryl třetinu území USA, kde by zlikvidoval elektrické rozvodné sítě i veškerou nechráněnou elektroniku. Na druhou stranu, lidé v širokém okolí exploze by si celé dny užívali pohled na nádherné „polární“ záře.

V dnešní době ale taková exploze podle všeho nehrozí. Tak velké jaderné pumy už oficiálně neexistují. Navíc, Car-bomba vážila asi 27 tun a jen velmi málo dnešních raket by něco takového dokázalo do vesmíru dopravit.

Business Insider