Co by se stalo, kdyby se Slunce proměnilo v černou díru?

29.09.2018 - Michal Švanda

<p>Víc než drastická změna: temnota, chlad a zánik života</p>

Víc než drastická změna: temnota, chlad a zánik života

Slunce je zdrojem života. Kdybychom o něj přišli, skončil by i život na Zemi. Co by však černá díra na místě naší hvězdy způsobila v celém solárním systému?

Katastrofické scénáře jsou při popisu takové situace naprosto nesmlouvavé: Pokud se Slunce promění v černou díru, nenasytné monstrum v krátkém časovém intervalu, jenž bude následovat, celou Sluneční soustavu pohltí – samozřejmě za zoufalých výkřiků nebohých obyvatel, kteří se nestihli či odmítli evakuovat.

TIP: Vědci jsou na stopě druhé největší černé díře v naší Galaxii

Skutečnost je však mnohem prostší: Kdyby Slunce v jediném okamžiku nahradila černá díra s identickou hmotností, nestalo by se s oběžnými trajektoriemi planet vůbec nic. Mírně by se mohl lišit až jejich opravdu dlouhodobý vývoj na škálách desítek milionů let. Stačí si vzpomenout na středoškolskou fyziku – v Keplerových zákonech popisujících pohyb planet figuruje pouze hmotnost centrálního objektu, nikoliv jeho další vlastnosti

Jinak by ovšem byla uvedená změna smrtelná, neboť by Sluneční soustava přišla o zdroj energie. Planety by zmrzly a život na nich by nebyl možný. Pojem „kometa“ by ztratil smysl, jelikož by nic nemohlo vyvolat kometární aktivitu ledových těles. V celém systému by se rozhostilo temno, protože i planety svítí odraženým světlem a jeho zdroj by chyběl.