Co způsobuje záření aktivního galaktického jádra?

31.08.2019 - Michal Švanda

Aktivní galaktické jádro je nejjasnějším zdrojem záření ve vesmíru. Jeho výkon je srovnatelný se zářením miliard hvězd, vměstnaných do Sluneční soustavy. Jak takové jádro vypadá?

<p>Galaxie s aktivní supermasivní černou dírou</p>

Galaxie s aktivní supermasivní černou dírou

Jako aktivní galaktické jádro označují astronomové specifické uspořádání objektů v centru velké galaxie. Předpokládá se, že se v jádru všech rozměrných hvězdných ostrovů ukrývá černá veledíra – a aktivní galaxie nejsou výjimkou. V jejich případě však veledíru bezprostředně obklopuje akreční disk, obsahující plyn, prach a snad i větší částice.  Vzhledem k blízkosti materiálu disku k černé díře do ní zmíněná látka neustále padá, přičemž se prudce ohřívá a stává se zdrojem elektromagnetického záření: především na rentgenových vlnových délkách, ale i v jiných oborech.

TIP: Co bylo dřív: Galaxie, nebo černá díra?

V polárních oblastech pozorují astronomové mohutné výtrysky, které tvoří další zdroj elektromagnetického záření. Objem pohlceného materiálu pak přímo ovlivňuje množství uvolněného záření, jež tudíž může být značně proměnné. Podle úhlu pohledu na aktivní jádro klasifikujeme dané objekty jako Seyfertovy galaxie typu I a II, kvazary, blazary nebo typ BL Lacertae.