Crossvallia waiparensis: Na Novém Zélandu našli obřího tučňáka z počátku třetihor

21.08.2019 - Stanislav Mihulka

Na Novém Zélandu kdysi žili tučňáci velcí jako člověk. Měřili 1,6 metru a vážili až 80 kilogramů!

<p>Model pravěkého tučňáka v životní velikosti</p>

Model pravěkého tučňáka v životní velikosti

Nový Zéland opět potvrdil, že býval rájem zvláštních a často obřích ptáků všeho druhu. Amatérská paleontoložka Leigh Love tam před rokem na lokalitě Waipara Greensand objevila kosti, z nichž se vyklubal pozoruhodný gigantický tučňák z třetihor. Dostal jméno Crossvallia waiparensis.

Nový tučňák byl větší, než největší zástupci tohoto druhu dneška - tučňci císařští. Ve stoje dosahoval výšky 1,6 metru a vážil až 80 kilogramů. Není to první  objevený obrovský tučňák Nového Zélandu, je ale jedním z nejstarších a zároveň jedním z největších. Crossvallia waiparensis žil v období paleocénu, před 66 až 56 miliony let, tedy záhy po zániku velkých dinosaurů na konci druhohor.

TIP: Nedávno objevený fosilní tučňák z Nového Zélandu se výškou vyrovnal člověku

Tento tučňák je již druhým známým obřím tučňákem ze samotného počátku třetihor. Jeho objev podle odborníků potvrzuje představu, že tučňáci se velmi rychle zvětšovali již na počátku své evoluce.

Proč obří tučňáci vyhynuli, zatím není jasné, ale zřejmě neuspěli v konkurenci s nově se objevivšími mořskými savci. „V době, kdy se vyvinuli obří tučňáci, byli zrovna vyhubeni velcí mořští plazi. U Antarktidy a Nového Zélandu neměli žádné velké konkurenty, dokud se o miliony let později neobjevili ozubení kytovci a tuleni,“ dodal spoluautor studie o novém obřím tučňákovi Gerald Mayr. Neúplná kostra tučňáka bude ještě letos vystavena na výstavě o pravěku Nového Zélandu v Canterbury Museum ve městě Christchurch.