Curtiss H-75A: Americký stroj ve službách řady států

02.02.2017 - Miroslav Šnajdr

Na tomto letounu českoslovenští piloti bojovali ve Francii proti Němcům

Curtiss H-75A1 -<p>Curtiss H-75A1 ve francouzských barvách</p>
Curtiss H-75A1 -

Curtiss H-75A1 ve francouzských barvách


Reklama

S letectvím je za druhé světové války významněji spojeno pouze několik letadel americké konstrukce. Ze stíhaček jde především o Curtiss H-75A. Naši letci se s tímto strojem setkali během své služby ve francouzském Armée de l'Air na přelomu let 1939/1940. Během německé ofenzivy na jaře 1940 v jeho kabinách dosáhli nemalých úspěchů v bojích proti přesile Luftwaffe.

Vývoj zahájil konstrukční tým firmy Curtiss v roce 1934. Nový typ dostal podobu jednomotorového jednomístného samonosného dolnoplošníku s celokovovou konstrukcí, krytou kabinou a zatahovacím podvozkem. Prototyp vzlétl v dubnu 1935 a po četných úpravách se dostal do sériové výroby. Pro USAAC bylo v letech 1937–1939 vyrobeno 213 letadel. Typ se široce exportoval, celkem v letech 1937–1941 Curtiss prodal do zahraničí 753 exemplářů různých verzí. Dalších nejméně 25 strojů bylo v licenci postaveno (či sestaveno z Curtissem dodaných komponentů) v Argentině a Indii.

Curtiss H-75A1

 

  • Rozpětí: 11,37 m
  • Délka: 8,79 m
  • Vzletová hmotnost: 2 680 kg
  • Max. rychlost: 486,5 km/h
  • Dostup: 9 700 m
  • Dolet: 1 470 km
  • Pohonná jednotka: 1× hvězdicový Pratt & Whitney R-1830 SCG Twin Wasp o 708 kW
  • Výzbroj: 4× 7,5mm kulomet
  • Osádka: 1 muž
  • Uživatelé (všechny verze): Argentina, Brazílie, Čína, Finsko, Francie, Jihoafrická unie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Írán, Peru, Portugalsko, Thajsko, USA, Velká Británie

 

Mateřská firma letouny zahraničním zákazníkům nabízela ve dvou základních provedeních. Početněji byly zastoupeny výkonnější varianty se zatahovacím podvozkem, poháněné motory Pratt & Whitney R-1830 TwinWasp a Wright GR-1820 Cyclone. Většina z nich nesla tovární označení H-75-A. Právě tato provedení zakoupila jako H-75A také Francie. Curtiss úspěšně vyvážel také stroje v jednodušší odlehčené variantě s pevným podvozkem (Model 75H, 75M, 75N a 75O). Stroje jednoduššího provedení byly poháněny motory Wright GR-1820 Cyclone. 

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Letouny 2. světové války

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Stále více cibetek je kvůli „cibetkové kávě“ drženo v zajetí. Přesto je velmi pravděpodobné, že většina kávy prodávané s touto nálepkou, cibetku nikdy „neviděla“.

Příroda

Protein PIN1 dokáže v řadě případů zlepšit stav varlat i spermií, které se v nich vyvíjejí. Do varlat ho spolehlivě dostane nová nanotechnologie.

Věda

Typický start nosné rakety Falcon v režii SpaceX

Vesmír

Dům z odpadu

Předmět recyklace: použitý stavební materiál 
Kde: Brazílie

Uruguayský umělec Jaime si uvědomil, že přibližně 40 % veškerého odpadu, který putuje na skládky, pochází z někdejších staveb – a velkou část lze opět využít. Na svém pozemku v Brazílii proto podobný materiál „zrecykloval“ do podoby nového domu.

Revue

Obchodní gildy se k pojištění dopracovaly z nutnosti snižovat rizika plynoucí ze zámořského obchodu.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907