Cviky s kofeinem: Silná káva před cvičením zrychluje spalování tuků

25.03.2021 - Stanislav Mihulka

Španělský experiment ukázal, že pití kávy významným způsobem pomáhá při spalování tělesného tuku během cvičení

Tým odborníků z katedry fyziologie Univerzity v Granadě se rozhodl ověřit, zda a jakým způsobem ovlivňuje konzumace kávy sportovní výkon. Vědci se zaměřili především na účinky kofeinu a jeho roli při spalování tuků. Ukázalo se, že dávka 3 miligramů kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti (což odpovídá jedné skutečně silné kávě), půl hodiny před tělesným cvičením, dokáže významně akcelerovat spalování tělesného tuku.

Výzkumu se účastnilo celkem 15 mužů, jejichž věkový průměr byl 32 let. Vědci dobrovolníkům podávali buď 3 miligramy kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti, nebo placebo, při různě nastavených parametrech aerobního cvičení. Jako nejúčinnější (s ohledem na spalování tuků) se ukázalo užití kofeinu půl hodiny před začátkem cvičení.

Dávka 3 mg/kg rozhodně není malá – při uvažované hmotnosti 70 kilogramů jde zhruba o polovinu denní doporučené bezpečné dávky kofeinu. 100mililitrový šálek filtrované kávy dodá tělu (v závislosti na přípravě a druhu kávy) okolo 100 mg kofeinu.

TIP: Zdravé osvěžení: Pití kávy snižuje riziko Alzheimera i Parkinsona

Další otázkou, na kterou se španělští akademici pokusili odpovědět je, zda existuje nějaký měřitelný efekt cvičení po ránu nalačno, což se často v souvislosti s hubnutím doporučuje, ačkoliv pro toto tvrzení zřejmě neexistuje vědecký základ. Experiment toto doporučení nejen že nepotvrdil, ale spíše je vyvrátil. Přestože se efekt užití kofeinu na spalování tuků projevil bez ohledu na denní dobu, byl podle vědců výraznější v odpoledních hodinách při zachování běžných stravovacích návyků než ráno.

Pozitivní a negativní účinky kofeinu ve sportu