Zdravé osvěžení: Pití kávy snižuje riziko Alzheimera i Parkinsona

Zda je káva zdraví prospěšná či nikoliv se neshodnou ani odborníci. Nový výzkum kanadských vědců ale ukazuje, že látky v ní obsažené, aktivně chrání před neurodegenerativními chorobami

09.11.2018 - Stanislav Mihulka

Kofein obsažený v kávě je droga, na kterou si lze vypěstovat závislost. Kromě toho káva zvyšuje krevní tlak, a tím i riziko vzniku srdečních chorob. Stále více vědeckých studií ale v poslední době ukazuje, že pití oblíbeného horkého nápoje z pražených semen kávovníku je pro zdraví prospěšné.

Káva jako lék

Na rostoucím seznamu léčivých účinků kávy se po výzkumu kanadských vědců se teď objevila ochrana před obávanými neurodegenerativními chorobami – Alzheimerovou a Parkinsonovou nemocí. Vše nasvědčuje tomu, že nápoj s kofeinem snižuje riziko rozvoje Alzheimera i Parkinsona.

Nejde přitom jenom o to, že káva osvěžuje mysl a zostřuje uvažování. Vědci zjistili, že látky zvané fenylindany, které vznikají během pražení kávových zrn, blokují shlukování proteinů, zodpovědných za rozvoj Alzheimera i Parkinsona.

TIP: Chcete být zdraví a žít déle? Vědci radí: pijte hodně kávy!

Čím více jsou kávová zrna pražená a káva tmavší, tím více taková káva chrání před oběma chorobami. Na druhou stranu, káva bez kofeinu v tomto směru funguje úplně stejně jako káva s kofeinem. Z toho vyplývá, že kofein v ochraně před neurodegenerativními chorobami nejspíš nehraje žádnou roli.

University Health Network, Frontiers in Neuroscience