Dávná historie: Mladý Jupiter prodělal ostrou srážku s protoplanetou

22.08.2019 - Stanislav Mihulka

Před 4,5 miliardami let zasáhla jádro Jupitera jako kulka protoplaneta o hmotnosti deseti Zemí

<p>Ultimátní srážka Jupitera s dávnou protoplanetou</p>

Ultimátní srážka Jupitera s dávnou protoplanetou

Jupiter, největší plynný obr Sluneční soustavy, má svá temná tajemství. Jedním z nich je jeho podivné planetární jádro. Jak nedávno zjistila americká meziplanetární sonda Juno během pozorování gravitačního pole Jupiteru, plynný obr má méně husté a také více protažené jádro, než jsme doposud předpokládali.

Andrea Isella z americké Rice University a její spolupracovníci jsou přesvědčeni, že za neobvyklý tvar jádra může dávná srážka z časů formování Sluneční soustavy. Když plynný obr rostl a nabaloval na sebe okolní hmotu, srazil se podle vědců s blízkou masivní protoplanetou.

Přímý zásah jádra obra

Vědci spustili tisíce počítačových simulací raného vývoje Sluneční soustavy a sledovali situaci kolem Jupiteru. Z jejich analýz vyplývá, že současná podoba jádra Jupiteru odpovídá srážce mladého Jupitera s protoplanetou o hmotnosti odpovídající deseti Zemím. Menší protoplaneta by zanikla v husté atmosféře mladého plynného obra. Podle badatelů šlo o přímý zásah jádra Jupitera.

TIP: První výsledky sondy Juno: Extrémní magnetismus i gigantické bouře

Pokud mají Isella a její kolegové pravdu, tak k takové srážce došlo velice dávno, během prvních milionů let existence Jupiteru jako planety. Je to historie stará 4,5 miliardy let, ale na jádru plynného obra je to dodnes znát. Výzkum zvláštního jádra Jupitera ale dál pokračuje a možná se brzy dočkáme dalších překvapení.