Dávní Mayové si drželi jaguáry jako mazlíčky a psy měli na jídlo

23.03.2018 - Stanislav Mihulka

Archeologický průzkum mayského města Seibal odkrývá osudy tehdejších zvířat

<p>Mayská honorace si držela jaguáry jako domácí mazlíčky. Analýza izotopů ze zubů jaguárů prozradila, že byli krmeni kukuřicí</p>

Archeologický průzkum v mayském městě Seibalu, ležícím v dnešní Guatemale, přinesl jeden z nejstarších dokladů o domestikaci a obchodě se zvířaty v této části světa. Archeologové zde odkryli mnoho kostí a zubů zvířat. Z analýzy izotopů v nalezených zubech vyplývá, že tato zvířata byla krmena kukuřicí, zřejmě již od velmi mladého věku. Analýza také prozradila, že některá ze zvířat byla do Seibalu dopravena ze vzdálené, s velkou pravděpodobností vulkanické, oblasti.

TIP: O vlásek: Mayskou civilizaci málem zlikvidovala gigantická sopečná exploze

Odborníci jsou přesvědčeni, že Mayové v Seibalu i jinde chovali jaguáry jako ceremoniální symboly moci. Osud psů byl tehdy mnohem méně ceremoniální, Mayové je chovali především kvůli jídlu.

IFL Science, PNAS