Dávný hrob v rakouské Kremži ukrýval nejstarší známá jednovaječná dvojčata

11.11.2020 - Stanislav Mihulka

Archeologické vykopávky na rakouském Strážním vrchu odhalily tragický a zároveň fascinující příběh z časů lovců mamutů

<p>Dvojčata lovců mamutů z rakouské Kremže. Podle analýz DNA byli pohřbení novorozenci lovců mamutů v Kremži dvojčata.</p>

Slavné naleziště Strážní vrch (Wachtberg) v rakouské Kremži, odkud rovněž původně pochází kremžská hořčice, přineslo překvapení a zároveň významný objev. Archeologové zde již dříve objevili hroby s malými dětmi doby kamenné, které pocházejí z kultury lovců mamutů, typické pro oblast středního Podunají, včetně našeho území.

Nálezy dětských hrobů z tohoto období jsou extrémně vzácné. Vědci se je proto snaží důkladně prozkoumat. Maria Teschler-Nicola z rakouského muzea Natural History Museum Vienna a také University of Vienna s týmem kolegů přečetla DNA celkem tří nalezených ostatků novorozenců, které všechny pocházejí ze stejné doby, asi před 31 tisíci lety.

TIP: V Chorvatsku vykopali ostatky starověkých chlapců s deformovanými lebkami

Analýzy DNA přinesly překvapivé výsledky. Na Strážním vrchu se podle všeho odehrál tragický a zároveň fascinující příběh. V jednom z hrobů byly pozůstatky dvou novorozenců. Jedno z dětí zemřelo již během porodu. Druhé přežilo podle odhadů asi jen 50 dnů a bylo pohřbeno do stejného hrobu. Podle jejich DNA šlo o jednovaječná dvojčata, nejstarší potvrzená jednovaječná dvojčata na světě.

Tato dvojčata byla přitom pohřbena nedaleko třetího dítěte, které, jak se ukázalo, zemřelo zhruba ve věku 3 měsíců. Analýza DNA odhalila, že šlo o jejich blízkého příbuzného, podle všeho o bratrance. Dvojčata byla pohřbena pod upravenou lopatkou mamuta a všechny děti dostaly při pohřbu dary z mamutí slonoviny.