Dechberoucí polární záře se pohybují v rytmu magnetického pole Země

13.09.2016 - Stanislav Mihulka

Vědci poprvé spojili taneční pohyby polární záře s pulzováním magnetického pole planety Země

Polární záře -<p>Snímek polární záře ze 2. září 2013 nad norským ostrovem Andoya</p>
Polární záře -

Snímek polární záře ze 2. září 2013 nad norským ostrovem Andoya

Lidé pozorují majestátní polární záře od nepaměti. Jejich skutečnou podstatu, tedy že jde o elektromagnetický jev vyvolaný sluneční aktivitou, známe teprve asi 150 let. A teprve posledních pár desetiletí můžeme polární záře studovat detailně, hlavně díky satelitům a pozemním senzorům.

Vědci teď využili data z mise THEMIS (Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms), která sbírá pětice identických sond. Vůbec poprvé se jim povedlo spojit přízračný tanec světelných cárů polární záře nad Kanadou a pulzování magnetického pole Země.

TIP: Slunce je nebezpečné. Kdy přijde další super erupce?

Když porozumíme polárním zářím, jejich vzniku i chování, tak se budeme lépe orientovat ve složitém prostředí blízkého vesmíru, které obklopuje naši planetu. Máme v úmyslu dobývat vesmír, tak nás pochopitelně zajímá, s čím se tam tak asi můžeme setkat.

NASA / Goddard Space Flight Center