Detailní pohled na černou díru? Díky dalekohledu o velikosti Země již za rok

14.01.2016 - Martin Reichman

Síť devíti největších radioteleskopů se pokusí zmapovat nejbližší okolí černých děr. První výstupy by mohly být k dispozici již za rok

Devět největších radioteleskopů světa se spojilo v projektu EHT (Event Horizon Telescope), aby společně pořídily snímek Sagittarius A* - černé díry v srdci Mléčné dráhy. Jak vypadá naše černá díra, bychom podle vědců mohli vidět již v roce 2017.

Jak vyfotit DVD na Měsíci

Černá díra Sagittarius A* má průměr zhruba 24 milionů kilometrů a je tak zhruba 17× větší než Slunce. Nachází se přibližně 25 tisíc světelných let od Země a jeho velikost tak z pohledu pozemšťanů odpovídá DVD pohozenému na povrchu Měsíce. Samotnou černou díru navíc halí těžko prostupný oblak prachu a plynu, který sebevětším teleskopům znemožňuje cokoli detailnějšího zaznamenat.

Dalekohled o velikosti Země

Na projektu EHT spolupracují teleskopy nacházející se na velkých observatořích v Antarktidě, Chile, Havaji, Španělsku, Mexiku a v Arizoně. Společně vytvoří jeden virtuální teleskop označovaný jako „dalekohled o velikosti Země“

Cílem projektu EHT pochopitelně není výhradně Sagittarius A* ale pozorování černých děr obecně. V hledáčku vědců je kromě černé díry Mléčné dráhy také daleko větší supermasivní černá díra v galaxii Messier 87. Citlivé detektory radioteleskopů budou analyzovat záření přicházející na vlnových délkách 1,3 milimetru a oproti dřívějším pokusům má EHT přinést zcela bezprecedentní podrobnosti o těchto tajemných vesmírných objektech.

Jak bude výsledný obraz vypadat, vědci zatím nechtějí specifikovat. Pokud pokus vyjde, půjde svým způsobem o další potvrzení (nebo naopak zpochybnění) Einsteinovy obecné teorie relativity. Podle profesora Feryala Ozela je tato událost srovnatelná s průletem sondy New Horizons kolem Pluta.

Projet EHT formálně odstartoval již v roce 2000, tehdy se do něj zapojily radioteleskopy na Havaji, v Arizoně a v Kalifornii. V roce 2015 se k projektu připojily i teleskopy ALMA operující na observatoři v Chile a dalším do party bude radioteleskop z observatoře v Grónsku.