Díky nové metodě dokázali vědci omladit kožní buňky o 30 let

Nová metoda regenerační medicíny umožnila výzkumníkům přetočit zpět buněčné biologické hodiny.

14.04.2022 - Stanislav Mihulka

Během stárnutí ztrácejí lidské buňky své schopnosti a snižuje se jejich výkon, což má své důsledky pro zdraví i pro kvalitu života. Co kdybychom je ale dokázali omladit? Právě na tom pracují odborníci britského Babrahamského institutu, kteří vyvinuli novou metodu pro omlazení buněk.

Vedoucí výzkumu Diljeet Gill a jeho kolegové využili běžný postup tvorby indukovaných kmenových buněk. Jde o proces, složený z několika kroků, při němž se z hotových specializovaných buněk stávají nespecializované kmenové buňky, z nichž pak mohou vzniknout nové buňky požadovaného typu. Původní specializované buňky při tom ztrácejí svou identitu.

Jak omladit buňky?

Gillův tým pozměnil proces tvorby indukovaných kmenových buněk tak, že ho ukončují, když ještě není kompletně hotový. Výsledkem tohoto postupu původní specializované buňky, v tomto případě kožní buňky, podstatně „omládnou“ – podle vědců asi o 30 let, aniž by přišly o své funkce.

V posledním desetiletí došlo k podstatnému pokroku v pochopení stárnutí na molekulární úrovni a ke vzniku metod, jimiž je možné měřit biologický věk buněk. Využili jsme to v našich experimentech, abychom určili, do jaké míry se nám povedlo buňky omladit,“ popisuje vedoucí výzkumu Gill.

TIP: Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

Následné experimenty ukázaly, že omlazené kožní buňky se skutečně chovají, jako by byly mladé, například pokud jde o hojení poranění kůže. Přes slibné výsledky jde o výzkum, který je stále na svém počátku. V budoucnosti by ale mohl přinést pokrok v regenerativní medicíně, zvlášť pokud se tyto výsledky podaří zopakovat i pro další typy buněk.