Dlouho před dinosaury vládl Jižní Americe vrcholový predátor Pampaphoneus biccai

40 milionů let před vládou dinosaurů byl vrcholovým predátorem Jižní Ameriky Pampaphoneus biccai – největší a nejkrvavější masožravec své doby.

19.09.2023 - Stanislav Mihulka

Desítky milionů let před tím, než se na Zemi objevili první dinosauři, měly tehdejší ekosystémy jiné vrcholové predátory. Nebyli sice tak velcí jako Tyrannosaurus rex, dokázali ale budit stejnou hrůzu mezi tvory tehdejšího světa. Na konci období permu a celých prvohor byl na území dnešní Brazílie takovým vrcholovým predátorem Pampaphoneus biccai. Šlo o mohutného terapsida ze skupiny Dinocephalia, což v překladu znamená „strašlivé hlavy.“ Pampaphoneus dorůstal délky kolem tří metrů a největší jedinci mohli vážit až 400 kg.

Jihoamerický masožrout

Fosilie ze skupiny Dinocephalia paleontologové nejčastěji nacházejí v Rusku nebo v jižní Africe. V Jižní Americe jsou mnohem vzácnější. O to cennější je každý nález těchto nápadných terapsidů. Nedávno se cenný objev podařil týmu, který vedl student Mateus A. Costa Santos z Paleontologické laboratoře brazilské Federální univerzity v Pampě.

Pampaphoneus biccai Felipe Pinheiro
Lebka Pampaphoneus biccai.
(foto: Harvard University, Felipe Pinheiro, CC BY-SA 4.0)

Santos a jeho spolupracovníci objevili a popsali velmi dobře zachovalou lebku a několik dalších kostí, starých asi 265 milionů let, které patřily zmíněnému terapsidovi. „Fosilii jsme našli ve vrstvách svrchního permu, v oblasti, kde jsou podobné nálezy jen vzácné,popisuje Santos. „O to více potěšující to bylo překvapení.“ Podrobnosti o výjimečném nálezu zveřejnil minulý týden odborný časopis Zoological Journal of the Linnean Society.

Vrcholový predátor permu

Jde teprve o druhou lebku tohoto druhu objevenou na území Jižní Ameriky. Je větší, než byla předchozí nalezená lebka a díky svému výjimečně dobrému stavu vědcům poskytla bezprecedentní množství informací o morfologii tohoto druhu. Kvůli koronavirové pandemii trvalo déle než tři roky, než byla lebka zpracována a detailně prozkoumána. Podle Santose jde o velice významný nález, který podstatným způsobem rozšiřuje naše znalosti o tomto prvohorním predátorovi a umožňuje jeho lepší odlišení od dalších blízkých terapsidů.

TIP: Mohutný permský predátor Anteosaurus byl překvapivě hbitý stroj na zabíjení

Podle Stephanie Pierceové hrál Pampaphoneus ve své době stejnou roli, jako dnes moderní velké kočkovité šelmy. Šlo o největšího známého suchozemského predátora z období permu v Jižní Americe. Zvíře mělo podle vědkyně velké, ostré špičáky uzpůsobené k zachycení kořisti. Jeho chrup a anatomie lebky naznačují, že jeho kousnutí bylo dostatečně silné, aby dokázal rozdrtit i kosti, podobně jako to zvládají například moderní hyeny.