Dlouho známý lék proti vysokému tlaku by mohl prodlužovat život

26.12.2020 - Stanislav Mihulka

Japonští vědci zjistili, že lék na vysoký tlak aktivuje procesy opravy mitochondrií v buňkách, a tím je omlazuje

<p>Dočkáme se léku proti stáří?</p>

Dočkáme se léku proti stáří?

Metolazon je diuretikum, které se už asi půl století používá při léčbě vysokého tlaku a srdečního selhání. Japonští odborníci z Osaka City University přišli na to, že tento lék dokáže u háďátek spustit buněčné procesy, které vedou k „omlazování“ buněk a tím prodlužují život. Výzkum také naznačuje, že by takový mechanismus měl fungovat i u lidí, čehož bychom pochopitelně mohli využít.

Významným cílem v boji proti stárnutí jsou mitochondrie, buněčné organely, které zajišťují energii. S postupujícím věkem přestávají fungovat, což souvisí s řadou projevů stárnutí. Zároveň ale existují procesy, které mohou mitochondrie opravit. V jednom z takových procesů hraje důležitou roli gen hsp-6. Eriko Kage-Nakadai a její spolupracovníci testovali asi tři tisíce známých léků a zjišťovali, zda některý z nich aktivuje gen hsp-6.

TIP: Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

Podařilo se jim zjistit, že právě metolazon tento gen výrazným způsobem aktivuje. Následně vědci ověřovali vliv metolazonu na stárnutí u háďátek obecných, která se mimo jiné běžně využívají právě ve výzkumu stárnutí. Experimenty potvrdily, že metolazon skutečně těmto háďátkům nezanedbatelným způsobem prodlužuje život.