Čínská supertěžká raketa Dlouhý pochod selhala: Šlo o její teprve druhý start

Velká čínská nosná raketa selhala při druhém startu. Je to rána pro kosmické ambice Číny

04.07.2017 - Stanislav Mihulka

Čína se v poslední době prezentuje jako stále ambicióznější kosmická velmoc. A leccos se jí i podařilo. Teď ale čínský kosmický program utrpěl závažnou ránu. Moderní těžká nosná raketa Dlouhý pochod 5 selhala při svém teprve druhém startu.

Nosná raketa Dlouhý pochod 5 je nejnovějším produktem čínských raketových vědců. Svými parametry se téměř vyrovná americké nosné raketě Delta IV Heavy. Na nízkou oběžnou dráhu Země je schopná vynést 25 tun nákladu, což ji v dnešní době řadí na druhou příčku ve světě, právě po zmíněné americké raketě.

Nejtěžší čínský satelit je ztracen

Premiéru měla raketa 3. listopadu 2016, kdy z kosmodromu na ostrově Chaj-nan v Jihočínském moři úspěšně vynesla satelit Shijian 17. V neděli 2. července 2017 se uskutečnil druhý start rakety Dlouhý pochod 5 s pokročilým komunikačním satelitem Shijian 18. Ten se měl s hmotností 7,5 tun stát nejtěžším satelitem, který se kdy dostal na geostacionární oběžnou dráhu, a také nejtěžším čínským satelitem vůbec.

TIP: Čína úspěšně vyzkoušela svou zatím největší nosnou raketu Dlouhý pochod 5

Start proběhl relativně normálně, první problémy se objevily ve 347. sekundě letu, kdy se u motorové části centrálního stupně objevil výtrysk plynů. O dvě sekundy později přestal pracovat jeden z motorů YF-77 a řídící počítač chtěl vykompenzovat ztrátu tahu prodlouženým hořením druhého motoru. Ten ale nestačil a sestava začala ztrácet výšku. Centrální stupeň nebyl odhozen ve 466. sekundě letu ale až o 109 sekund později. Sestup rakety tak pokračoval a ve výšce zhruba 75 kilometrů se rozpadla. Satelit vybavený zařízením pro vysokorychlostní laserovou komunikaci a iontovým pohonem je tak ztracen.

IFL Science, Xinhua News