Dobré zprávy! Sluneční soustava vydrží pohromadě nejméně 100 tisíc let

30.06.2022 - Stanislav Mihulka

Bulharští matematici detailně spočítali chování Sluneční soustavy na 100 tisíc let dopředu. Konec světa podle nich zatím nehrozí

<p>Podle bulharských matematiků je chování Sluneční soustavy je velice stabilní. Jsou proto přesvědčeni, že náš planetární systém vydrží nejméně 100 tisíc let. <em>(ilustrace: NASA, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Podle bulharských matematiků je chování Sluneční soustavy je velice stabilní. Jsou proto přesvědčeni, že náš planetární systém vydrží nejméně 100 tisíc let. (ilustrace: NASA, CC BY-SA 4.0)

Asi jen málokdo usíná s obavami, že se Sluneční soustava v blízké budoucnosti rozpadne. Pokud ale někdo takový je, může teď spát klidněji. Bulharší matematici Angel Živkov a Ivajlo Tončev ze Sofijské univerzity spočítali, že Sluneční soustava vydrží stabilní dalších 100 tisíc let.

Mohlo by se zdát, že jde o samozřejmost, protože Sluneční soustava funguje přes 4,5 miliardy let. Problém je v tom, že jde o poměrně složitý systém, v němž na sebe vzájemně působí celá řada těles. A takové systémy je velmi obtížné detailně analyzovat a předpovídat jejich chování. Vědci sice mohou používat superpočítače a modelovat chování Sluneční soustavy do vzdálené budoucnosti mnoha milionů let, jde ale o dost zjednodušené modely bez detailních vztahů.

Kratší, ale přesnější předpověď

Výpočty Živkova a Tončeva pokrývají mnohem kratší časový úsek. Současně se ale podstatně zvýšila spolehlivost jejich výsledků. Díky tomu si teď můžeme být víceméně jistí, že Sluneční soustava vydrží v dnešní podobě nejméně 100 tisíc let. Badatelé vyvinuli numerický postup, kterým popsali oběžné dráhy planet (a Pluta) ve formě 54 diferenciálních rovnic. O zbytek se postaral počítač.

TIP: Co se stane s plynnými obry, až za miliardy let vyhoří naše Slunce?

Živkov a Tončev neodolali pokušení a experimentovali se vstupními parametry modelu. Zjistili, že chování Sluneční soustavy je velice stabilní. Jsou proto přesvědčeni, že náš planetární systém ve skutečnosti vydrží mnohonásobně déle, než kam sahají jejich výpočty.

Sluneční soustavu by mohlo ohrozit v podstatě jen to, pokud by se k nám přiblížilo nějaké velmi hmotné těleso, například, černá díra, neutronová hvězda nebo i potulná planeta. Doufejme, že poblíž žádné takové těleso není. Následky by byly fatální.