Co se stane s plynnými obry, až za miliardy let vyhoří naše Slunce?

Jak bude vypadat naše Sluneční soustava až se Slunce změní v bílého trpaslíka?

30.01.2020 - Stanislav Mihulka

Až budou astronomové nějaké jiné civilizace za miliardy let pozorovat bílého trpaslíka, v něhož se promění vyhořelé Slunce, nejspíš si všimnou stop, jaké na bývalém Slunci zanechají naši plynní obři – Jupiter, Saturn, Uran a Neptun. Ukázal to nedávný výzkum, podle něhož má řada bílých trpaslíků v okolním vesmíru na sobě patrné pozůstatky vypařených planet.

Matthias Schreiber z chilské University of Valparaíso a jeho kolegové připomínají, že Slunce se na bílého trpaslíka změní asi za 8 miliard let. Nově vzniklý bílý trpaslík bude velmi žhavý a bude po několik milionů let skrápět pozůstatky Sluneční soustavy extrémním UV zářením, přibližně milionkrát silnějším než dnes.

Žhavé mladí bílého trpaslíka

Během umírání Slunce budou nejspíš zničeny všechny kamenné planety, včetně Země. Osud plynných obrů, kteří dnes obíhají Slunce ve větší vzdálenosti, je ale zatím nejasný. Schreiberův tým je přesvědčen, že v ničivé záři mladého bílého trpaslíka se plynní obři budou vypařovat stejně intenzivně, jako kdyby obíhaly v těsné blízkosti běžné hvězdy. Platí to dokonce i pro plynné obry, které jsou od mladého bílého trpaslíka dál, nežli Pluto od dnešního Slunce.

TIP: Přistižena při činu: Hvězda smrti hodující na blízké planetce

Badatelé také spočítali, jak by takový mladý a žhavý bílý trpaslík měl vypadat, pokud pohltí materiál, který svým devastujícím UV zářením odpaří z plynných obrů. Ukázalo se, že stopy po „ušpinění“ materiálem opékaných plynných obrů vykazuje asi jedna třetina známých bílých trpaslíků. Až se za miliardy let Slunce stane bílým trpaslíkem, bude to nejspíš stejné.

ESO/M. Kornmesser