Dobré zprávy: Žáby začínají vzdorovat vražedné infekci

06.10.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Žáby rodu <em>Diasporus</em> přežívají v oblastech těžce zasažených infekcí.</p>

Žáby rodu Diasporus přežívají v oblastech těžce zasažených infekcí.

Asi před dvaceti lety jsme přišli na to, že žáby na mnoha místech světa decimuje děsivá houbová infekce. Chytridiomykóza, jejímž původcem je primitivní mikroskopická houba Batrachochytrium dendrobatidis, napadá kůži obojživelníků, proniká do těla a často vede k úhynu většiny žab v širokém okolí.

Odborníci se obávali, že by chytridiomykóza mohla vést až k vymření mnoha druhů žab, a že by na mnoha místech mohla zůstat příroda zcela bez těchto roztomilých obojživelníků. Podle řady badatelů a ochránců přírody jde o nejhorší infekční onemocnění, které jsme kdy zaznamenali mezi obratlovci.

TIP: Evoluční překvapení: Žáby se stávají odolnými vůči pesticidům

Nedávný výzkum ale ukazuje, že žáby neprodají svoji kůži lacino. Vědci sledovali žáby v oblasti El Copé, ve středoamerické Panamě. Kolem roku 2004 tam chytridiomykóza vyvraždila asi polovinu druhů žab, které tam žily. Druhá polovina druhů ale přežila. Jejich populace se stabilizovaly a dnes nejeví známky toho, že by měly v dohledné době vymřít. Podle odborníků se žáby díky rychlým evolučním změnám postupně stávají rezistentními vůči této děsivé chorobě.