Dobrovolníci objevili unikátní párek hnědých trpaslíků

Amatérským astronomům se podařilo objevit unikátní systém dvojice hnědých trpaslíků. Jsou staré několik miliard let a dělí je od sebe obří vzdálenost

18.02.2020 - Stanislav Mihulka

Ve vesmíru vznikají nejen dvojhvězdy a vícenásobné systémy hvězd, ale také systémy tvořené podhvězdnými objekty, jakými jsou hnědí trpaslíci – hmotnost těchto objektů je dostatečná ke generování energie v jejich jádru prostřednictvím termojaderné reakce lehce zápalných prvků, například deuteria či lithia. Nejsou však dostatečně hmotní k zažehnutí vodíku ve svém jádru a tudíž k produkci vlastního záření. Doposud zůstává tajemstvím, jak ve skutečnosti vznikají – zda se jedná o „nepodařené“ hvězdy, nebo snad o superplanety.

Odhaduje se, že v naší Galaxii se nachází více než 100 miliard hnědých trpaslíků. Dobrovolníkům z projektu občanské vědy „Backyard Worlds: Planet 9“ se nedávno se podařilo objevit hned dvojici hnědých trpaslíků, přičemž podrobnosti tohoto trpasličího systému vědce ohromily.

Souputníci na distanc

Amatérští badatelé si v červnu 2018 na snímcích pořízených infračerveným kosmickým teleskopem WISE povšimli neobvyklé dvojice slabě zářících objektů – jeden byl velice tmavý, druhý o něco jasnější, oba se ale pohybovaly stejným způsobem.

Následné pozorování pomocí dalekohledu Baade Magellan v Chile vybaveným spektrografem FIRE ukázalo, že jasnější z dvojice je hnědý trpaslík typu L1 o hmotnosti asi 72 Jupiterů, zatímco ten méně jasný a chladnější je hnědý trpaslík ze skupiny T8 s hmotností zhruba 34 Jupiterů.

Co je ovšem nejvíce zarážející, je obří vzdálenost, která tento svázaný systém dělí, a také jeho odhadovaný věk. Oba trpaslíky od sebe odděluje vzdálenost asi 341 AU, tedy více než 10× větší vzdálenost než kolik činí vzdálenost mezi Sluncem a Neptunem! Odhaduje se, že systém, od kterého nás dělí zhruba 78 světelných let, je starý několik miliard let.

TIP: Všude samí trpaslíci: V Mléčné dráze se skrývá 100 miliard hnědých trpaslíků

Podle Marca Kuchnera z NASA jde o unikátní objev. Hrstku podobně hmotných a vzájemně vzdálených systémů sice již věda zná, žádný z nich ale nevydržel pohromadě tak dlouho. Jde tak o skvělý výsledek občanské vědy, který může zásadním způsobem přispět k pochopení vzniku a vývoje hnědých trpaslíků.

Amatéři ve službách NASA

Projekt Backyard Worlds: Planet 9 umožňuje komukoli s počítačem a připojením k internetu procházet obrázky pořízené kosmickou lodí WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer) a pomoci odborníkům identifikovat nové světy mimo naši Sluneční soustavu.

V současné chvíli je do projektu zapojeno více než 50 tisíc dobrovolníků, jejichž úkolem je porovnávání snímků pořízených vesmírnou infračervenou observatoří WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer). Původním cílem projektu, který funguje již třetím rokem, bylo pátrání po tajemné planetě X.