Drama v křídě: Z posledního jídla mikroraptora se vyklubal doposud neznámý druh ještěrky

14.07.2019 - Stanislav Mihulka

Unikátní čínská fosilie přinesla dva druhy v jednom: mikroraptora a jeho kořist – doposud neznámý druh ještěrky

<p>Mikroraptor s ulovenou ještěrkou <em>Indrasaurus wangi.</em></p>

Mikroraptor s ulovenou ještěrkou Indrasaurus wangi.

Na sklonku druhohor v období křídy se na území dnešní severozápadní Číny odehrálo malé drama. Šikovný opeřený dinosaurus, který byl blízce příbuzný dnešním ptákům, ulovil tehdejší ještěrku a vcelku ji spolkl. Brzy po tom dinosaurus zahynul a otiskl se do kamene i se svou poslední kořistí.

Tím dinosaurem byl Microraptor zhaoianus. Jeho asi 120 milionů let starou fosilii nedávno vykopali v Jeholu, nesmírně bohatém čínském nalezišti rozmanitých fosilií ze spodní křídy. Nález mikroraptora je sám o sobě velkou událostí, paleontologové ale ke svému překvapení v útrobách tohoto mikroraptora objevili ještě další fosilii. Doposud byly objeveny jen tři fosilie mikroraptora se zbytky potravy, což byli ptáci, savci a ryby.

TIP: Zhongjianosaurus yangi: V Číně objevili jednoho z nejmenších dinosaurů

Uvnitř nové fosilie mikroraptora vědci nalezli ještěrku. Ukázalo se, že jde o dosud neznámý druh, který dostal jméno Indrasaurus wangi. Jmenuje se podle indického boha Indry, kterého dle védské mytologie během bitvy spolkl drak. Pozice ještěrky ve fosilii mikroraptora napovídá, že raptor nejprve spolkl hlavu ještěrky, podobně jako mnozí dnešní predátoři.

• Zdroj fotografií: Doyle Trankina