Drony pro výzkum velryb přinášejí revoluci do mořské biologie

Drony již našly uplatnění při nejrůznějších průzkumech a mapování, v zemědělství a stavebnictví, při záchranářských operacích nebo třeba při doručování zásilek. Mořští biologové je nyní nově nasazují ke sledování velryb.

23.04.2023 - Stanislav Mihulka

Velryby jsou sice největší savci na světě, prostředí ve kterém žijí ale značně komplikuje jejich výzkum. Zhruba 95 procent času tráví pod hladinou, často ve velmi odlehlých vodách. Vědci se v takových případech obvykle uchylují ke sledovacím zařízením. Umístit něco takového na velrybu v otevřeném oceánu je ale dost těžké a také nebezpečné.

Podle mořského biologa Davida Wileyho z americké vědecké agentury Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA), situaci teď zásadně změnily drony, právě pokud jde o sledování velryb.

Drony a velryby

Wiley a jeho kolegové intenzivně testovali nasazení dronů při výzkumu velryb během osmi dnů v mexickém Národním parku Bahía de Loreto, který se nachází na východním pobřeží Kalifornského poloostrova. Badatelé zkoušeli především umísťování sledovacích systémů na velryby. Z celkem 29 pokusů uskutečněných pomocí dronů bylo 21 úspěšných. Jejich výzkumnou studii zveřejnil odborný časopis Royal Society Open Science.

Vědci zjistili, že od startu dronu k umístění sledovacího zařízení na velrybu jim trvalo v průměru 2 minuty 45 sekund, přičemž výzkumné plavidlo bylo od dotyčné velryby vzdálené asi 500 metrů. S úspěšností umístění zařízení na velryby 72 procent jde o doposud nejefektivnější metodu sběru dat v daných podmínkách.

TIP: Vědci chtějí odposlouchávat velryby pomocí optických kabelů

Autoři studie si pochvalují, že dálkově řízené drony jsou perfektní pro označování velkých velryb přímo v oceánu. Takovou misi zvládají se slušnou úspěšností, z relativně velké vzdálenosti od plavidla a operátora dronu a za velmi krátkou dobu. Podstatné také je, že použití dronů pro umísťování sledovacích zařízení na velryby značně snižuje riziko úrazu při výzkumu velryb.