Druhohorní šperk: Dávný jantar ukrýval nejstarší známé mládě hada

23.07.2018 - Stanislav Mihulka

Myanmarský jantar vydal další tajemství. Tentokrát je to perfektní fosilie malého hada

Od dob Jurského parku se dávné fosilie v jantaru těší velké popularitě. V jantaru objevujeme spoustu velice unikátních a zajímavých pozůstatků dávného života. Potvrdil to i nedávný nález v jantaru z Myanmaru.

Jde o krásné hadí mládě druhu pojmenovaného Xiaophis myanmarensi, které uvízlo v pryskyřici v období křídy, před 99 miliony let. Vzhledem k uvedenému stáří je to nejstarší mládě hada, které jsme kdy našli. Datování nalezeného háděte umožnily nepatrné krystaly zirkonu, které byly uzavřeny v jantaru společně s hádětem.

TIP: Vzácný nález: Jantar z Barmy ukrýval ptáče staré 100 milionů let

Objevené mládě je v perfektním stavu. Vědci si od nálezu slibují, že ho pečlivě prozkoumají moderními zobrazovacími technikami a dozvědí se leccos zajímavého o zárodečném vývoji druhohorních hadů i o evoluci hadů jako takové. První výsledky napovídají, že se tehdejší hadi vyvíjeli velice podobně jako dnešní druhy hadů. Zárodečný vývoj hadů podle všeho od období křídy neprošel zásadními změnami.

IFL Science, Science Advances