Duel ekologických vozů: Tesla Model S vs. Porsche Panamera X

12.07.2016 - Kateřina Vašků

Elegantní sportovní vozy vyšší třídy dnes již musejí pohlížet na budoucnost, a automobilky se tak předhánějí, který z jejich modelů bude „zelenější“. Zvítězí v souboji luxusních „sporťáků“ elektromobil Tesla Model S, nebo Porsche Panamera X, jež sází na téměř dokonalou recyklovatelnost dílů?


Reklama

Tesla Model S

Představení elektromobilu Tesla Model S předcházela velká očekávání už proto, že za celým projektem stál jeden z nejvýraznějších mladých miliardářů a vizionářů Elon Musk. Prvních deset modelů pětidveřového liftbacku bylo na trh slavnostně uvedeno v červnu 2012, tehdy už však měla společnost tisíce dalších objednávek. O tři roky později vyráběla každý týden tisíc vozů a celosvětový prodej elektromobilu se vyšplhal na 75 tisíc kusů.

Rekordní dojezd 

Model pohání lithium-iontová baterie o kapacitě 85 kWh, díky níž má vůz dojezd až 430 km, a v současnosti tak drží na trhu rekord. Spotřeba se přitom pohybuje kolem 24 kWh na 100 km, což představuje ekvivalent 2,6 l benzinu na 100 km. Vozidlo je možné každou hodinu dobít na dalších 100 km jízdy. 

Kromě luxusního interiéru, v němž na první pohled upoutá dotykový displej vévodící palubní desce, nabízí elektromobil Tesla i vysokou bezpečnost: Baterie je totiž uložena v podlaze vozu, což zajišťuje odolnost celé  konstrukce, která je mimochodem z 97 % hliníková. Vůz pro pět cestujících se tak řadí k nejbezpečnějším na trhu. 

Nejzelenější auto roku 

Cena vozidla začíná v přepočtu na 1,7 milionu korun. Nového majitele však může hřát představa, že vůz produkuje téměř nulové emise, a dokonce si vysloužil ocenění pro nejzelenější auto roku. Nabízí se samozřejmě otázka, jak je to se „zeleností“ elektromobilů ve skutečnosti. Podle mnoha odborníků totiž nepatří výroba ani likvidace jejich baterií zrovna k ekologickým činnostem, zejména proto, že obsahují množství olova, niklu a kadmia. 

Jistou nevýhodu elektromobilů představuje také počet dobíjecích stanic, který je v porovnání se servisem pro benzinové modely ve většině zemí stále ještě značně omezený.

Porsche Panamera X

Osobní vůz vyšší třídy Porsche Panamera vyráběný německou automobilkou se veřejnosti poprvé představil v roce 2009 na autosalonu v Ženevě. Známá společnost se sídlem ve Stuttgartu jej označila jako čtyřdveřové sportovní kupé. 

Tiché bezpečí 

Šestiválcový motor o objemu 3,6 l je uložen vpředu, přičemž vyvažovací hřídel snižuje vibrace a zajišťuje velmi tichý chod. Sedmistupňová převodovka nabízí jak manuální, tak automatický režim řazení. I model Panamera disponuje vysokou mírou bezpečnosti: Speciální systém senzorů sledujících směr, rychlost a další parametry jízdy udržuje vůz stabilní i ve chvílích, kdy dosahuje maximální rychlosti

Téměř dokonale recyklovatelné 

Podobně jako elektricky poháněná Tesla se německé vozidlo pyšní luxusním interiérem, navrženým speciálně pro dlouhé cesty čtyř pasažérů i se zavazadly. Ačkoliv automobil samozřejmě produkuje určité emise, výrobce vyzdvihuje především jeho ekologickou výrobu: Používají se při ní materiály jako hliník, plasty a speciální ocelový plech, jež jsou podstatně lehčí než běžná ocel. Všechny komponenty pak mají být snadno recyklovatelné, a každý materiál se navíc jednotlivě označuje, aby se jeho opakované využití zjednodušilo. Modely Panamera jsou tak podle výrobce recyklovatelné z 95 %.

Benzin, nebo elektřina?

Na první pohled se obě vozidla podobají. Zatímco Tesla se však řadí ke sportovnějším modelům, Porsche „hraje“ víc na luxus. Z hlediska ceny vítězí vůz Elona Muska, který oproti německému kolegovi pořídíte levněji a s lepší výbavou. Oba automobily zohledňují technologický vývoj a ekologičnost: Tesla se ovšem víc zaměřuje na nulové emise, kdežto Porsche se soustředí spíš na tichý chod a kvalitu motoru, luxusní interiér a recyklovatelnou karoserii. Přestože ekologičnost elektromotorů zůstává spornou otázkou, v našem souboji luxusních sportovních vozů vítězí – s ohledem na zaměření na budoucnost i nižší cenu – Tesla Model S.

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: caricos.com

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zredukování počtu bizonů v parku je potřeba k udržení rovnováhy v tamním ekosystému a využití dobrovolníků je pro úřady levným způsobem, jak tohoto cíle dosáhnout.

Zajímavosti

Podle vědců z Oxfordu neexistují žádné důkazy o souvislosti mezi používáním moderních technologií a duševním zdravím dospívajících.

Věda

Venuše na snímku zařízení WISPR, během třetího průletu Parker Solar Probe kolem Venuše.

Vesmír

Pařížané byli na zimní záplavy zvyklí, nečekali však, že roku 1910 dostanou tak obrovské rozměry. 

Historie

Britský generál Douglas Haig dokázal přežít válku v relativním dostatku - polní pošta mu doručovala lososí i tetřeví maso, kvalitní francouzská vína nebo třeba brandy.

Válka

Labyrint je symbolem mediteránu, a rovněž tvoří kamennou dominantu na dně lomu v Pavlíkově botanické zahradě.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907