Duel těžkých vah: Tatra Phoenix Buggyra vs. Tatra T 815

12.11.2016 - Kateřina Vašků

Závodní speciály Tatra, s nimiž Karel Loprais šestkrát zvítězil ve slavné dakarské rallye, mají důstojného nástupce. Tatra Phoenix stáje Buggyra se sice zatím nechlubí první cenou ze zmíněného klání, zato má už na kontě několik evropských prvenství a světových rychlostních rekordů


Reklama

Tatra Phoenix Buggyra, jež vyjela na trasu slavné rallye letos v lednu, měla mimo jiné připomenout třicáté výročí premiéry Tatry na nejslavnějším off-roadovém maratonu světa. Závodní speciál vychází z koncepce modelové řady Tatra 158 Phoenix, od svého civilního vzoru se ale hodně liší.

Tatra Phoenix Buggyra

Kabina Buggyry, její řízení a přední část nosné roury se podle technického ředitele společnosti Radomíra Smolky zcela shodují s provedením řady Tatra Phoenix Euro 6. Speciál však disponuje závodní pohonnou jednotkou Gyrtech Rally Power MK14-3EC, určenou pro nejtěžší rallye světa, a nová je i šestnáctistupňová manuální převodovka. Upraven je také systém pohonu na všechna čtyři kola a navzdory mnoha přidaným komponentům zůstává i závodnímu Phoenixu poměrně nízká hmotnost – pouhých 8 500 kg.

  • Koncepce pohonu: 4×4 
  • Hmotnost: 8 500 kg
  • Maximální rychlost: 140 km/h (omezena pravidly)
  • Motor: šestiválec, 716 kW, objem 12,5 l

Úctyhodný výkon pak zajišťuje turbodmychadlo Schwitzer/GT-2014. Extrémní výkon motoru se hodí pro rychlou akceleraci v náročném terénu, maximální rychlost, kterou by Phoenix mohl uhánět, naopak není podstatná – omezují ji totiž pravidla soutěží.

Jízda lemovaná úspěchy 

Úspěšnou evoluci posledních tatrováckých závodních speciálů už potvrdil zisk devíti evropských titulů či pěti světových rychlostních rekordů, ale také výsledky posledního dakarského klání z ledna tohoto roku: Tým Jaroslava Valtra (mj. trojnásobného vítěze Dakaru po boku Karla Lopraise) v něm získal při premiéře vozu osmé místo. 

Ani po zmíněném úspěchu však ve vývojovém centru Buggyra Technology Center nezahálejí a na novou sezonu již připravují zcela nový truck s označením Buggyra Fat Fox. „Nejedná se pouze o nový vzhled – vše také pečlivě testujeme z aerodynamického hlediska. Věříme, že i tohle nám umožní ubrat nějakou tu desetinku sekundy,“ potvrzuje šéfkonstruktér modelu David Vršecký.

Tatra T 815 6×6 VE „Ostrý“

Závodní speciál Tatra 815 poprvé startoval na rallye Paříž–Dakar v roce 1986. Za volanty dvou československých šestikolek tehdy usedli Karel Loprais a Zdeněk Kahánek.  

Tatrovácký unikát 

Speciál startující v roce 1986 se pyšnil klasickým „tatrováckým podvozkem“. Za jeho vynález vděčíme Hansi Ledwinkovi, technickému řediteli Tatry v letech 1905–1945. Jeho tzv. Tatra-concept stavěl na automobilovém rámu s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol – dnes se uvedený systém označuje jako páteřový rám. Jelikož koncepce umožňuje nezávislé odpružení náprav, je velmi výhodná zejména v těžkém terénu. Poprvé vyjel „tatrovácký podvozek“ na silnice už roku 1923 a zmíněný světový unikát se používá dodnes – vede si totiž dobře v těch nejnáročnějších terénech, včetně pouští nebo mrazivých oblastí Sibiře.

  • Koncepce pohonu: 6×6 
  • Hmotnost: 15 000 kg
  • Maximální rychlost: neznámá
  • Motor: dvanáctiválec, cca 300 kW, objem 19 l 

O kvalitě podvozku speciálu přitom svědčily právě úspěchy na Dakaru: Zatímco ostatní automobilky vysílaly do boje speciálně zkonstruované vozy, Tatra v podstatě jen lehce upravila své sériově vyráběné podvozky. Na druhou stranu sebrzy ukázalo, že si velké šestikolky sice poradí s jakýmkoliv terénem, ale chybí jim rychlost a obratnost. V dalších ročnících se tedy na trať vydaly i modely s kocepcí 4×4, se kterými Karel Loprais obsazoval stupně vítězů. 

Legenda versus budoucnost

Buggyra se od své předchůdkyně liší technologiemi, o nichž si tatrovácký speciál z roku 1986 samozřejmě mohl nechat jen zdát. Díky nim je podstatně lehčí a výrazně výkonnější. Rovněž pokud jde o rychlost, vítězí na celé čáře. Ovšem zatímco speciály T 815 6×6 VE prosluly dlouhodobým spolehlivým provozem, Buggyru prověrka časem teprve čeká. Vítězství v našem duelu tak zatím získává legenda z roku 1986.

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zredukování počtu bizonů v parku je potřeba k udržení rovnováhy v tamním ekosystému a využití dobrovolníků je pro úřady levným způsobem, jak tohoto cíle dosáhnout.

Zajímavosti

Podle vědců z Oxfordu neexistují žádné důkazy o souvislosti mezi používáním moderních technologií a duševním zdravím dospívajících.

Věda

Venuše na snímku zařízení WISPR, během třetího průletu Parker Solar Probe kolem Venuše.

Vesmír

Pařížané byli na zimní záplavy zvyklí, nečekali však, že roku 1910 dostanou tak obrovské rozměry. 

Historie

Britský generál Douglas Haig dokázal přežít válku v relativním dostatku - polní pošta mu doručovala lososí i tetřeví maso, kvalitní francouzská vína nebo třeba brandy.

Válka

Labyrint je symbolem mediteránu, a rovněž tvoří kamennou dominantu na dně lomu v Pavlíkově botanické zahradě.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907