Důmyslná enzymatická léčba by mohla bránit zubním kazům u dětí

25.05.2021 - Stanislav Mihulka

Zubní plaky tvoří koalice bakterií a kvasinek, které jsou propojené řetězci cukrů. Právě na tyto cukry míří nová léčba

<p>Nová léčba by mohla zpříjemnit návštěvy dětí u zubaře</p>

Nová léčba by mohla zpříjemnit návštěvy dětí u zubaře

Odolat cukru není lehké, stejně jako dodržovat správné postupy při čištění zubů. Proto jsou lidé, obzvláště děti, často náchylní k zubním kazům. Pomoci by teď mohla nová léčba, která využívá enzymy k oslabení zubního plaku, biofilmu, co se neustále vytváří na zubech a vede ke vzniku zubních kazů.

Podle odborníků americké University of Pennsylvania se zubní plak obvykle skládá z bakterií streptokoků Streptococcus mutans a kvasinek Candida albicans. Streptokoky se s kvasinkami navzájem podporují. Dokonce se navzájem propojují, pomocí molekul polysacharidu mananu z buněčné stěny kvasinek, které se spojují s molekulami enzymu glykosyltransferázy, produkovaných streptokoky.

Útok na zubní plaky

V dnešní době existují léky, které cílí na streptokoky v ústní dutině. Obvykle ale zabijí i užitečné bakterie a přitom samotný zubní plak příliš nezasáhnou. Geelsu Hwang a jeho tým proto přišli s novým postupem. Místo samotných bakterií nebo kvasinek útočí na jejich spojení, tedy na molekuly mananů.

TIP: Nanočástice ochrání zuby před kazy a zároveň ušetří užitečné bakterie

V experimentech vyzkoušeli tři různé enzymy, které rozkládají manany. Nechali je působit na biofilmy umístěné na povrchu, který byl podobný zubu. Už po 5 minutách působení enzymů došlo k podstatnému oslabení biofilmu, který pak byl mnohem snáze odstranitelný čištěním zubů a podobnými postupy. Výhodou takové léčby je i to, že vůči ní hůře vzniká rezistence. V budoucnu by se podobné enzymy mohly objevit například v ústní vodě pro děti a v podobných přípravcích.