Nanočástice ochrání zuby před kazy a zároveň ušetří užitečné bakterie

Nanočástice oxidu ceru významně potlačují růst biofilmů s bakteriemi zodpovědnými za zubní kazy, aniž by zlikvidovaly všechny bakterie v ústní dutině

20.08.2020 - Stanislav Mihulka

Za zubní kazy jsou zodpovědné bakterie. Přesto není dobrý nápad zlikvidovat úplně všechny bakterie v ústní dutině. Některé z bakterií jsou totiž velmi užitečnými spojenci, kteří nám pomáhají například s trávením. Proto by bylo ideální zabránit v ústech škodlivým bakteriím, jako jsou streptokoky, aby vytvořily biofilmy na zubech, a zároveň nechat naživu užitečné bakterie.

Přesně o to usiluje tým odborníků, který vedl Russell Pesavento z americké University of Illinois, Chicago. Vyvinuli nový typ nanočástic z oxidu ceru, které vznikají rozpouštěním sloučenin ceru ve vodě. Experimenty ukázaly, že přidání roztoku s těmito novými nanočásticemi potlačuje růst biofilmů se streptokoky asi o 40 procent, aniž by docházelo k likvidaci bakterií.

TIP: Mocná zbraň proti zubním kazům: Ústní hygiena s červeným a modrým světlem

Běžně používané prostředky proti zubním kazům, jako například nitrát stříbra, přitom za stejných podmínek proti biofilmům nic nezmohou. Další výhodou nových nanočástic oxidu ceru je, že jsou méně toxické pro lidské buňky ústní dutiny. Pesavento s kolegy chtějí v budoucnu smísit tyto nanočástice s fluoridem, který posiluje zubní sklovinu. Tak by vznikl materiál, který budou moci zubaři aplikovat na chrup svým pacientům.