Evoluce v akci: Městské můry se učí vyhýbat pouličnímu osvětlení

17.04.2016 - Stanislav Mihulka

Můry mají problém se závislostí na světlě. V nouzi pomůže přírodní výběr

Jak každý ví, můry neodolatelně lákají lampy, žárovky i plameny svíčky. Jejich vášeň je pro ně zhoubná. Často se o umělé světlo spálí nebo je v blízkosti osvětlení uloví nějaký predátor. V místech, kde jsou pouliční lampy nebo podobné zdroje světla, umírá 40krát až 100krát více můr než v neosvětlené krajině.

Jak se ale zdá, evoluce už dokázala na tento nový a velmi nepříznivý jev v životě můr zareagovat. Můry z městského prostředí se učí vyhýbat se umělému osvětlení.

Zjistili to švýcarští vědci, kteří experimentovali s můrami předivkami brslenovými (Yponomeuta cagnagella). Když porovnali chování těchto můr z venkovské krajiny a městských ulic, tak se ukázalo, že městské můry osvětlení přitahuje mnohem méně.

TIP: Přírodní výběr funguje i mezi lidmi

Je to ukázkový příklad působení přírodního výběru. Můry s menšími sklony létat ke světlu mají ve městě mnohem větší šanci dožít se rozmnožování.

IFL Science, Biology Letters