Evoluční překvapení: Spánek se objevil v historii života dříve než mozek

Japonští vědci identifikovali stav podobný spánku u tvora, který nemá mozek. Podle vědců z toho plyne, že se spánek objevil v historii života dříve než centrální nervový systém

13.01.2021 - Stanislav Mihulka

Spánek je pro naše zdraví, kondici, dobrou paměť a kvalitní činnost mozku nenahraditelný. Jak se ale zdá, abyste mohli spát, nemusíte mít mozek. To je překvapivý závěr výzkumu týmu, který vedl Taichi Q. Itoh z japonské Kyushu University.

Potřeba spánku je v živočišné říši téměř univerzální – spí nejen lidé, ale i ostatní savci, hmyz nebo třeba hlístice. Všichni ale mají i nějakou formu řídícího centra, které můžeme označit jako mozek či podobné struktury centrální nervové soustavy. Například háďátko obecné, mezi biology tolik oblíbený modelový organismus, tvoří jen okolo tisíce buněk, téměř třetinu z nich tvoří neurony.

Vědci se proto zaměřili na nezmary, což jsou velmi jednoduše stavění žahavci. Podle toho co víme, nemají nezmaři žádný patrný mozek. Jejich nervová soustava připomíná volně uspořádanou síť. Přesto se ukázalo, že nezmaři využívají určitou formu spánku. U žahavců to vlastně není úplně nové. Podobné chování přitom bylo dříve pozorováno i u medúz.

TIP: Měňavky nemají mozek ani nervy. Přesto se mohou učit

Badatelé teď ale zjistili, že nezmaři nejen že spí, ale jejich tělo reaguje na stejné molekuly, které regulují spánek u lidí a dalších pokročilých živočichů. Mimo jiné vyzkoušeli melatonin a látku GABA. Obě tyto látky uvrhly nezmary do hlubšího spánku. Nezmary uspával i dopamin, který je u většiny živočichů naopak stimulující. Vše nasvědčuje tomu, že spánek a mechanismy, které s ním souvisejí, vznikly během evoluce živočichů předtím, než se vyvinul centrální nervový systém a posléze i mozek.

Shutterstock, Alchetron