Evoluční záhada vyřešena: Proč lidé jako jediní velcí primáti nemají kost v penisu?

15.12.2016 - Stanislav Mihulka

Šimpanzi a gorily pyjovou kost mají. Lidští samci o ni ale před pár miliony let přišli

<p>Penilní kost medvěda hnědého - podle vědců přišli lidští samci o svou penilní kost v důsledku monogamie.</p>

Samci celé řady savců mají v penisu pyjovou nebo též penisovou kost (latinsky os penis) rozmanitých velikostí a tvarů, která jim pomáhá při sexu. Patří mezi ně hlodavci, hmyzožravci, šelmy, netopýři a také prakticky všichni primáti. Jedinou výraznou výjimkou jsme my lidé.

Naši nejbližší příbuzní šimpanzi a gorily pyjovou kost mají. To znamená, že v lidské linii musela zmizet během pouhých 6 milionů let, kdy jsme se oddělili od šimpanzů. Otázkou je, proč?

TIP: Lechtivá otázka: Proč jsou penis a bradavky tmavší, než zbytek těla?

Britští vědci tvrdí, že na to přišli. Podle nich jsme pyjovou kost ztratili kvůli tomu, že jsme asi před 2 miliony let přešli na víceméně monogamní partnerské vztahy. Tato změna vedla ke značnému snížení konkurence mezi samci a došlo ke zkrácení délky pohlavního styku. Muži od té doby pyjovou kost v penisu nepořebují, takže o ni časem přišli.