Evropská kosmická observatoř Euclid poslala první snímky vesmíru

Evropská kosmická agentura zveřejnila první snímky, které pořídil její vesmírný teleskop Euclid. Podle agentury se dosud nikdy nepodařilo zachytit vesmír tak ostře v takovém rozsahu.

09.11.2023 - Martin Reichman

Čtyři měsíce po startu zveřejnila Evropská kosmická agentura první snímky pořízené novým vesmírným teleskopem Euclid. Záběry ukazují oslnivé podrobnosti mlhoviny Koňská hlava, spirální galaxii IC 342, kupu galaxií Perseus, kulovou hvězdokupu NGC 6397 a nepravidelnou galaxii NGC 6822.

Podle zástupců Evropské kosmické agentury žádný teleskop doposud nedokázal pořídit tak dokonale ostré astronomické snímky tak rozsáhlé části oblohy a nahlédnout tak daleko do vesmíru. „Jsou ještě krásnější a ostřejší, než jsme mohli doufat a ukazují nám mnoho dosud neviditelných elementů v dobře známých oblastech blízkého vesmíru,“ pochvaluje si René Laureijs, vědecký pracovník projektu Euclid.

Hlavním úkolem mise Euclid je přispět k lepšímu pochopení stále velmi nejasné temné hmoty a temné energie. Posloužit má i k velmi přesnému měření zrychlujícího se rozpínání vesmíru. Jedním z výstupů teleskopu má být trojrozměrná mapa vesmíru, která má zahrnovat až dvě miliardy galaxií a zhruba jednu třetinu nebeské klenby.

Na palubě Euclidu pracují dvě hlavní zařízení. Prvním z nich je kamera VIS (Visible-light camera), která snímá vesmír ve viditelné oblasti spektra a má k dispozici 600 milionů pixelů pro velmi kvalitní snímky galaxií. Druhým zařízením je spektrometr a fotometr NIST (Near-infrared spectrometer and photometer) pro pozorování více než miliardy galaxií v oblasti blízce infračerveného záření s celkem 65 miliony pixely. Mise v hodnotě 1,4 miliardy eur (asi 34 miliard Kč) je naplánována na šest let.