Existuje Proxima c? Astronomové jsou na stopě další planety u nejbližší hvězdy

20.01.2020 - Stanislav Mihulka

U Proximy Centauri, naší nejbližší hvězdy mimo Sluneční soustavu, se možná nachází doposud neznámá planeta. Naznačují to data italských astronomů

<p>Jak asi vypadá celý systém Proximy Centauri?</p>

Jak asi vypadá celý systém Proximy Centauri?

Nejbližší hvězdou za hranicemi Sluneční soustavy je červený trpaslík Proxima Centauri, který je vzdálený asi 4,22 světelných let. Když tam před pár lety astronomové objevili planetu o velikosti Země, tedy Proximu b, coby nejbližší exoplanetu, vzbudilo to pochopitelný rozruch. Teď se zdá, že u Proximy Centauri bude planet dokonce více.

Soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) před časem detekovala doposud neznámý zdroj záření z oblasti Proximy Centauri. Tým odborníků, který vedl Mario Damasso z italského National Institute for Astrophysics, se proto rozhodl opět detailně prostudovat tento nejbližší planetární systém.

Stopy Proximy c

Badatelé využili data z pozorování Proximy Centauri, která zahrnují pozemského 17,5 roku. Jejich analýza ukázala, že pohyby hvězdy zřejmě ovlivňuje ještě další planeta. Podle dosavadních výpočtů by tato planeta, která by měla nést označení Proxima c, měla být minimálně 5,8krát hmotnější než Země a Proximu by měla oběhnout jednou za 5,2 pozemských let.

TIP: Chladný disk kolem Proximy Centauri možná ukrývá další planety

Damasso a jeho spolupracovníci upozorňují, že i když jde o velmi vzrušující zjištění, stále ještě nejde o potvrzený objev existence Proximy c. Tým hodlá na v započaté práci pokračovat a bude se snažit získat další důkazy o existenci této planety. Definitivní rozřešení této hádanky by mohlo přinést pozorování evropské observatoře Gaia. V tomto případě ale bude nutné počkat ještě několik let, až bude k dispozici finální soubor dat tohoto teleskopu.

• Zdroj fotografií: Lorenzo Santinelli