Experimentální lék pomáhá proti následkům otřesu mozku

16.10.2022 - Stanislav Mihulka

Nový lék napravuje škody, které v mozkových buňkách vznikají po poranění hlavy

<p>Poranění hlavy mohou mít dalekosáhlé následky. <em>(foto: Pixabay, CC0)</em></p>

Poranění hlavy mohou mít dalekosáhlé následky. (foto: Pixabay, CC0)

Lidský mozek je nejen obdivuhodně výkonný, ale také náročný na energii a bohužel i choulostivý. Má k dispozici různé mechanismy, které se starají o provoz mozku i o jeho údržbu. Jedním z těchto mechanismů je prastará a vysoce konzervovaná signální dráha zvaná „integrovaná odpověď na stres“ (ISR, podle anglického Integrated stress response).

Tento buněčný mechanismus se spouští, když se buňka setká s nepříznivými podmínkami. Pro neurony v mozku to může být poranění hlavy, například takové, které vyvolá otřes mozku. Problém je v tom, že mechanismus ISR často vypíná produkci proteinů v buňce a v mozku dělá potíže. Souvisí například s rozvojem neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Problém dendritických trnů

Michael Stryker z Kalifornské univerzity v San Franciscu a jeho spolupracovníci původně hledali léky, které by mechanismus ISR v mozkových buňkách blokovaly a mohly by tak přispět k léčbě zmíněných neurodegenerativních chorob. V jejich dřívějším výzkumu si výborně vedla látka, kterou nazvali ISRIB (ISR Inibitor).

V nové studii, kterou publikovali v jednom ze světově nejprestižnějších víceoborových vědeckých časopisů Proceedings of the National Academy, se zaměřili na oblast parietální kůry, která se podílí na provozu pracovní paměti. Po úrazu hlavy, spojeném s otřesem mozku, se tam v důsledku působení mechanismu ISR objevuje větší počet dendritických trnů, výběžků dendritů, které se podílejí na přenosu nervových signálů.

TIP: Strasti rodinného života: Novopečeným otcům se patrně zmenšuje mozek

Na první pohled to nedává moc smysl. Proč by měl vadit větší počet dendritických trnů? Je to jako když v místnosti najednou mluví hodně lidí. Vzniká šum a zmatek,uvádí Susanna Rosi z výzkumného týmu. Experimenty na myších ukázaly, že lék ISRIB tento problém řeší a snižuje počet dendritických trnů na normální úroveň. V současnosti již probíhá první fáze klinických testů léku ISRIB na lidech.