S novým radarovým systémem najde autonomní auto cestu i v zasněžené krajině
Autonomní auta využívají kamery a další senzory k tomu, aby „viděla“, kde na silnici právě jsou. Co když ale nasněžilo a silnice není vidět? Vědci a inženýři amerického institutu MIT vyvinuli systém, který si dokáže poradit i s takovou situací. Jejich systém dokáže sledovat vozovku pod vrstvou sněhu.
Experimentální technologie využívá speciální radar LGPR (Localizing ground-penetrating radar), který vysílá elektromagnetické pulzy do povrchu země v okolí. Tyto pulzy se pak odrážejí zpět od objektů pod povrchem a přinášejí informaci o tom, co je vlastně pod viditelným povrchem.
TIP: Autonomní automobil Ford jede v černočerné tmě. Používá k tomu LIDAR
První testy ukazují, že nový systém dovede určit pozici automobilu na sněhem pokryté silnici s přesností na cca 25 milimetrů. To je mimochodem lepší výsledek než při navigaci autonomně řízeného automobilu za deště, neboť za deště se voda vsakuje do země a mění její fyzikální vlastnosti. Nové zařízení by nemělo nahradit vizuální navigaci autonomních vozidel, ale spíše rozšířit její možnosti a zlepšit výkon. Tvůrci ystém zatím testovali jen při malých rychlostech, věří ale, že bude fungovat i při rychlé jízdě například na dálnicích.
HistorieHod oštěpem se poprvé objevil na olympijských hrách v roce 708 př. n. l. jako součást pětiboje. Od roku 1908 je součástí programu moderních olympijských her pro muže a od roku 1932 pro ženy. (ilustrace: Shutterstock)
VesmírJupiter se svým největším měsícem Ganymedem na snímku Hubbleova teleskopu. (foto: NASA, ESA, E. Karkoschka (University of Arizona), CC BY-SA 4.0)