Experimentální zařízení pro navigaci aut „vidí“ vozovku i pod sněhem

26.02.2020 - Stanislav Mihulka

S novým radarovým systémem najde autonomní auto cestu i v zasněžené krajině

Autonomní auta využívají kamery a další senzory k tomu, aby „viděla“, kde na silnici právě jsou. Co když ale nasněžilo a silnice není vidět? Vědci a inženýři amerického institutu MIT vyvinuli systém, který si dokáže poradit i s takovou situací. Jejich systém dokáže sledovat vozovku pod vrstvou sněhu.

Experimentální technologie využívá speciální radar LGPR (Localizing ground-penetrating radar), který vysílá elektromagnetické pulzy do povrchu země v okolí. Tyto pulzy se pak odrážejí zpět od objektů pod povrchem a přinášejí informaci o tom, co je vlastně pod viditelným povrchem.

TIP: Autonomní automobil Ford jede v černočerné tmě. Používá k tomu LIDAR

První testy ukazují, že nový systém dovede určit pozici automobilu na sněhem pokryté silnici s přesností na cca 25 milimetrů. To je mimochodem lepší výsledek než při navigaci autonomně řízeného automobilu za deště, neboť za deště se voda vsakuje do země a mění její fyzikální vlastnosti. Nové zařízení by nemělo nahradit vizuální navigaci autonomních vozidel, ale spíše rozšířit její možnosti a zlepšit výkon. Tvůrci ystém zatím testovali jen při malých rychlostech, věří ale, že bude fungovat i při rychlé jízdě například na dálnicích.