Extrémně lehkou kameru unese živý brouk nebo hmyzí robot

18.07.2020 - Stanislav Mihulka

Díky nové miniaturní kameře brzy poznáme život světa hmyzu opravdu z blízka…

<p>Miniaturní „outdoorová“ kamera váží pouhých 248 miligramů.</p>

Miniaturní „outdoorová“ kamera váží pouhých 248 miligramů.

V zoologickém výzkumu a ochraně přírody se již dlouho prosazují miniaturní elektronické přístroje. Odborníci mohou s jejich pomocí sledovat či přímo pozorovat rozmanité druhy živočichů. Nová kamera, která je natolik malá, že ji pohodlně unese brouk, přináší do miniaturní „outdoorové“ elektroniky významný průlom.

Shyam Gollakota z americké University of Washington a jeho tým postavili nositelnou kameru o hmotnosti 248 miligramů. Je bezdrátová, má dálkové ovládání a lidskému uživateli zprostředkuje zážitky z filmového světa Ant-Mana. Zařízení dokáže posílat video do mobilního telefonu, rychlostí 1 až 5 černobílých snímků za sekundu, na vzdálenost 120 metrů. Kameru by mohl využívat živý hmyz, až už kvůli pozorování jejich světa nebo jako součást dálkového ovládání. Stejně tak by se hodila pro ovládání robotů hmyzí velikosti.

TIP: Robotický superšváb HAMR se pohybuje po souši, po vodě i pod vodou

Gollakotův tým kameru otestoval na dvou různých typech brouků. Dostali ji mrchožrouti druhu Asbolus verrucosus a potemníci Eleodes pimelioides. Oba tyto druhy jsou známé tím, že běžně unesou náklad o hmotnosti půl gramu. Brouci zvládli kamery bez viditelných potíží. Například s nimi klidně šplhali na strom. Dobrou zprávou je, že brouci experimentem nijak neutrpí - vědci je sledovali ještě rok po ukončení experimentu a zdá se, že nošení kamer na nich nezanechalo žádnou znatelnou újmu.