Extrémní vedro v severní Americe uvařilo miliardy mořských živočichů

14.07.2021 - Stanislav Mihulka

V ohřáté mořské vodě na pobřeží Pacifiku zahynula nejméně miliarda mlžů, korýšů, sasanek, hvězdic a dalších tvorů

<p>Hromady mrtvých mlžů na mořském břehu v Britské Kolumbii</p>

Hromady mrtvých mlžů na mořském břehu v Britské Kolumbii

Na přelomu června a července jsme mohli sledovat hrůzná vedra, která udeřila na pacifické pobřeží severní Ameriky, v Britské Kolumbii a širokém okolí. Horko vážně postihlo místní obyvatele i infrastrukturu, a také těžce zasáhlo zdejší ekosystémy. Podle kanadských odborníků měla vedra nesmírně devastující dopad i na mořský život.

Voda na mělčinách se ohřála natolik, že se v ní doslova uvařilo ohromné množství živočichů. Mořský biolog Christopher Harley z kanadské University of British Columbia odhaduje, že jen v oblasti Vancouveru zahynula nejméně miliarda mořských živočichů. Může jich prý ale být mnohem víc. Harley zkoumá zdejší mořský život už čtvrtstoletí a doposud prý nic podobného neviděl. Většinu mrtvých živočichů představují mlži. Horko ale zabíjelo i svijonožce, kraby, mořské sasanky, hvězdice a další tvory.

TIP: Jihozápad Kanady a severozápad USA drtí devastující „kupole vedra“

Mořský biolog Malin Pinsky z americké Rutgers University k tomu dodává, že mrtvé slávky a další mlži na pobřeží jsou jenom špičkou ledovce. Mimo naše zorné pole dále od pobřeží nejspíš zahynulo mnoho dalších živočichů. Podle Harleye se mořští živočichové v této části světa setkávali s vedry i v minulosti, tentokrát ale bylo opravdu výjimečné horko. Klimatologové předpovídají, že kvůli postupujícímu oteplování by se podobná extrémní vedra mohla opakovat každých 10 nebo i 5 let.