Fantastický snímek hvězdné porodnice Rho Ophiuchi je oslavou prvního výročí dalekohledu Jamese Webba

Webbův teleskop oslavil rok vědeckých pozorování detailním snímkem jedné z nejbližších hvězdných porodnic

18.07.2023 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Hadonoše se nachází zajímavé seskupení různých typů mezihvězdných mračen, která je známé jako komplex mezihvězdných mračen Rho Ophiuchi. V tomto komplexu jsou zastoupené i temné mlhoviny, v nichž vznikají nové hvězdy. Vzhledem ke vzdálenosti cca 390 světelných let je komplex Rho Ophiuchi jednou z nejbližších hvězdných porodnic, kterou jsme v okolním vesmíru objevili.

Právě na hvězdnou porodnici Rho Ophiuchi se nedávno zaměřil Vesmírný dalekohled Jamese Webba. Americká kosmická agentura NASA oslavila rok vědeckých pozorování Webbova dalekohledu zveřejněním velmi detailního a propracovaného snímku této hvězdné porodnice, který se opravdu povedl.

Intimní snímek hvězdné porodnice

Vesmírný dalekohled Jamese Webba během jediného roku změnil pohled lidstva na okolní vesmír. Poprvé zřetelně vidíme do hustých komických mračen i do nesmírně vzdálených koutů vesmíru,uvádí ředitel NASA Bill Nelson. „Webbův dalekohled představuje investici do budoucnosti USA a zároveň je oslavou spolupráce s mezinárodními partnery.

Výroční snímek zobrazuje oblast komplexu Rho Ophiuchi, kde se nachází asi 50 velmi mladých hvězd. Jejich hmota je podobná Slunci nebo menší. Nejtemnější oblasti na snímku jsou zároveň nejhustší. Nacházejí se tam kokony kosmického plynu a prachu, v nichž se rodí nové hvězdy.

TIP: Webbův dalekohled pořídil okouzlující snímek galaxie s dramatickou minulostí

Červeně jsou znázorněny mohutné výtrysky molekulárního vodíku. Když čerstvě zrozená hvězda protrhne prachový obal svého kokonu, odpálí dva polární výtrysky, které prošpikují okolní materiál. Jako když se ptáče klube z vajíčka. U některých hvězd na snímku jsou patrné stíny, které zřejmě odpovídají protoplanetárním diskům, kde právě vznikají nové planety.