Fosilní inspirace: Naučíme se lépe létat od dávno vymřelých pterosaurů?

19.04.2020 - Stanislav Mihulka

Mezi pterosaury byli nejtěžší létající tvorové všech dob. Jejich triky by mohli uplatnit dnešní konstruktéři dronů a letadel

<p>Hatzegopteryx thambena, úžasný gigantický pterosaurus z Transylvánie</p>

Hatzegopteryx thambena, úžasný gigantický pterosaurus z Transylvánie

Pokud jde o let, lidé se toho naučili hodně od ptáků, netopýrů a hmyzu. Odjakživa létají kolem nás a jejich letecké triky nám pomohly dobývat vzduch. V historii Země ale létali i další tvorové, kteří rovněž měli k dispozici celou řadu zajímavých přírodních technologií. Ty jsme ale zatím v letectví příliš nevyužili. Podle britských odborníků je to velká škoda.

Například pterosauři, létající příbuzní dinosaurů, kteří rovněž nepřežili katastrofický konec druhohor, úspěšně opanovali vzduch na asi 160 milionů let. Byli mezi nimi největší živočichové, jací kdy létali. Někteří pterosauři vážili kolem 300 kilogramů. Jejich aerodynamické „vychytávky“ by nás tím pádem mohly mnoho naučit. Jak říká paleontoložka Liz Martin-Silverstone, inženýři nejsou zvyklí hledat nápady mezi zkamenělinami. Ve fosilním záznamu pterosaurů jsou ale přitom úžasné věci, které rozhodně stojí za pozornost.

TIP: V bavorském Solnhofenu objevili zkamenělý lovecký neúspěch z období jury

Martin-Silverstone připouští, že řadu druhů pterosaurů známe jenom z pár úlomků kostí. V některých případech jsme ale objevili výjimečně pěkně zachovalé fosilie pterosaurů s mnoha jemnými detaily. Badatelé jsou přesvědčeni, že bychom u těchto pterosaurů mohli objevit řešení palčivých problémů konstruktérů dronů a dalších létajících strojů.

Cell Press