Francouzské stíhačky Bloch MB.151 a MB.152: Nejhorší poměr vítězství ke ztrátm

10.04.2017 - Miroslav Šnajdr

Silnou střeleckou výzbroj a odolnost draku u blochů eliminovala nedostatečná obratnost a nespolehlivost systémů. Německou invazi zastavit tyto stroje nedokázaly

Bloch MB 151 -<p>Bloch MB 151. V řadové službě se stíhačky MB.151 a MB.152 jevily jako velmi nespolehlivé</p>
Bloch MB 151 -

Bloch MB 151. V řadové službě se stíhačky MB.151 a MB.152 jevily jako velmi nespolehlivé


Reklama

Nejrozporuplnější stíhačku moderní konstrukce z výzbroje francouzského vojenského letectva období 1939–1940 před stavovaly Blochy MB. C1MB.152 C1. Bojová hodnota těchto strojů, zařazovaných k útvarům od léta 1939, značně kolísala podle doby, kdy byl daný exemplář vyroben.

První vyprodukované letouny na tom byly v tomto ohledu velmi špatně a za plně bojeschopné šlo označit zhruba dvě pětiny z celkového množství vyrobených blochů!

V typu letounů se koncentrovala většina problémů francouzského leteckého průmyslu: pomalý náběh sériové výroby, opožďování dodávek kvůli chybějícím dílům, vyprodukování značného počtu po technické stránce nedostatečně dotažených strojů a neustálé předělávky.

Na začátku poměrně klopotného vývoje stály specifikace z července 1934 a prototyp zalétaný 4. května 1937 (úvodní pokusy o zálet v červenci 1936 skončily neúspěšně). Vzniklo 700 sériových strojů MB.151 a MB.152. Z obou verzí byly početnější a také celkově kvalitnější Blochy MB.152 C1.

Bloch MB.152 C1

  • Rozpětí: 10,54 m
  • Délka: 9,10 m
  • Vzletová hmotnost: 2 748 kg
  • Max. rychlost: 504 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Dolet: 580 km
  • Pohonná jednotka: 1× hvězdicový Gnome-Rhône 14N25 či 14N49 o 794 kW
  • Výzbroj: 2× 20mm kanón, 2× 7,5mm kulomet
  • Osádka: 1 muž
  • Uživatelé: Francie, Německo, Řecko

Kvůli znatelnému podmotorování se i relativně nejhodnotnější stroje z posledních výrobních sérií vyznačovaly celkovou těžkopádností. Výkony kolísaly podle motorů, typu užitých vrtulí i tvaru krytů pohonné jednotky (motory prvních sériových strojů se totiž přehřívaly a tvar kapoty se poté měnil). Mezi nepopiratelné klady MB.152 C1 náležela pevná konstrukce, velmi odolná na poškození, slušná akcelerace ve střemhlavém letu a zejména těžká výzbroj.

Během bitvy o Francii do kabin MB.151 i MB.152 usedali také čs. piloti. Stroje MB.151 řeckého letectva zasáhly do bojů s italským i německým letectvem. Určité množství původně francouzských strojů použila po obsazení zbytku Francie v listopadu 1942 k výcviku Luftwaffe.

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál - Letouny 2. světové války

  • Zdroj fotografií: Autor: neznámý – http://www.flickr.com/photos/sdasmarchives/4823760349/, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25453804

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Historie

Hackeři ovládají mnoho důmyslných způsobů, jak se dostat k vašim citlivým údajům.

Zajímavosti

Do největší floridské zoo zavítala tento týden veterinární zubařka Jamie Berningová. Do jejího zubařského křesla zde během tří dnů usedla (či spíše ulehla) pestrá směsice zvířecích obyvatel. Doktorka Berningová se zde v rámci „týdne zubů“ podívala na zoubek gorilímu samci, lvici, šimpanzovi, tapírovi, vydře nebo třeba hrabáči kapskému.

Revue

S velkými pelagornitidy se další ptáci Antarktidy období eocénu nemohli vůbec měřit

Věda

Tato kreveta harlekýn by podle některý zoologové měla být samostatným druhem Hymenocera elegans, který je jasně rozlišitelný podle modrých okrajů skvrn.

Příroda

Cesta mezihvězdného poutníka Sluneční soustavou.

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907