Galaktická záhada: Nikdo neví, kde se v centru Mléčné dráhy vzaly mladé hvězdy

01.09.2017 - Stanislav Mihulka

V bezprostředním okolí supermasivní černé díry Mléčné dráhy by neměly být žádné mladé hvězdy. Přesto tam jsou

Centrum Mléčné dráhy -<p>Supermasivní černá díra naší Galaxie v oblasti rentgenového záření</p>
Centrum Mléčné dráhy -

Supermasivní černá díra naší Galaxie v oblasti rentgenového záření

Ve vzdálenosti menší než světelný rok od supermasivní černé díry Mléčné dráhy se nalézají mladé hvězdy. Zatím ale nikdo neumí vysvětlit, jak se tam takové hvězdy mohly ocitnout.

Hvězdy vznikají zhroucením mračna kosmického plynu a prachu. Jenomže v těsné blízkosti centra Mléčné dráhy k tomu nemůže dojít. Gravitace černé díry to tam spolehlivě vyčistí dřív, než by tam nějaká hvězda mohla vzniknout.

Vedoucí výzkumu Maryam Habibi z institutu Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics v německém Garchingu tvrdí, že když se objeví nějaké hvězdy v těsné blízkosti centra Mléčné dráhy, tak se tam musely dostat odjinud. A k tomu potřebují čas. Jenomže zmíněné hvězdy jsou tak mladé, že by to nestihly. Nedává to smysl.

Záhada mladých hvězd v centru Galaxie trvá

Odborníci si původně mysleli, že by dotyčné hvězdy mohly jen „předstírat“ nízký věk. To se může stát, když dojde ke splynutí hvězd nebo když hvězda přijde o vnější vrstvu materiálu. Habibi a spol. ale hvězdy pečlivě prozkoumali a zjistili, že jsou skutečně staré maximálně 15 milionů let.

TIP: Hvězdy obíhající supermasivní černou díru potvrdily teorii Alberta Einsteina

Habibi s kolegy přiznávají, že to neumějí vysvětlit. Je to záhada. Vědci teď budou hledat nějakou novou teorii, která by mohla vysvětlit, kde se vzaly tak mladé hvězdy tak blízko u supermasivní černé díry.