Galaktické soupeření: Splynutí trojice kompaktních galaxií

17.05.2017 - Martin Reichman

HCG 90 -<p>HCG 90 se nachází asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Jižní ryby. Snímek zabírá v odhadované vzdálenosti asi 40 000 světelných let. </p>
HCG 90 -

Kanadský astronom Paul Hickson se svými kolegy pátrali na obloze po galaxiích a podařilo se jim identifikovat asi 100 kompaktních skupin galaxií. Jak takové skupiny, označované jako HCG (Hickson Compact Groups), vypadají ukazuje snímek pořízený Hubbleovým kosmickým teleskopem.

Ukazuje se, že tři galaxie, z nichž dvě jsou zde vidět, spolu silně interagují. Válka gravitačního přetahování nakonec v kosmickém časovém měřítku vyústí do splynutí této trojice do jediné velké galaxie. Podobné procesy jsou považovány za přirozený vývoj galaxií a týká se i naší Mléčné dráhy.

• Zdroj fotografií: NASA; ESA, Hubble Legacy Archive