Galaktický otesánek: Galaxie z raného vesmíru byla přistižena, jak se krmí plynem

05.12.2016 - Stanislav Mihulka

Nový objev potvrzuje, že velké galaxie se v mladém vesmíru nadšeně krmily kosmickým plynem

Galaxie Pavučina -<p>Jak by mohla vypadat galaxie, která se krmí plynem z okolí</p>
Galaxie Pavučina -

Jak by mohla vypadat galaxie, která se krmí plynem z okolí

Velké galaxie, které známe z dnešního vesmíru, zřejmě vznikly galaktickým kanibalismem – postupným pojídáním menších galaxií v okolí. Jak ale vznikly velké galaxie, které pozorujeme v mladém vesmíru? Vědci se už delší dobu domnívají, že v tom hraje roli kosmický plyn, zatím nám ale scházejí detailní informace.

Mezinárodní tým astronomů nedávno objevil pozoruhodný objekt, vzdálený od nás 10 miliard světelných let, který dostal přezdívku Spiderweb Galaxy, česky Galaxie Pavučina. Postupně vyšlo najevo, že jde o zárodek ze vznikající kupy galaxií, tvořený několika protogalaxiemi, který obklopuje ohromný oblak kosmického plynuHmotnost tohoto plynu vědci odhadují na úctyhodných 100 miliard Sluncí a vznikající galaxie tento plyn intenzivně nasávají.

Galaxie Pavučina nasává okolní plyn

Astronomové k tomuto objevu využili pozorování australské soustavy radioteleskopů Australia Telescope Compact Array (ATCA) a také soustavy radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) z Nového Mexika.

Podle autorů studie jsou rozměry tohoto oblaku kosmického plynu asi tak třikrát větší než Mléčná dráha. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se oblak a zárodky galaxií nakonec spojí do jediné velké galaxie, která vcucne většinu plynu v okolí.

TIP: Vesmírný kanibal: Obří galaxie M87 požírá své sousedy

Radioteleskopy v oblaku plynu vystopovaly oxid uhelnatý (CO) a badatelé zjistili, že je extrémně chladný. Jeho teplota činí asi mínus 200 °C. Tento plyn přitom proudí především do centrální protogalaxie, která utěšeně roste.

National Radio Astronomy Observatory (NRAO)