Geneticky modifikovaná kukuřice je výhodná ekonomicky i pro životní prostředí

14.06.2019 - Stanislav Mihulka

Pěstování geneticky upravené kukuřice ve Španělsku a Portugalsku prospělo farmářům i životnímu prostředí

Evropa je známá svým velmi negativním postojem ke geneticky upraveným plodinám. Přesto ve Španělsku a Portugalsku již 21 let ověřují dopady pěstování GM kukuřice, která je odolná vůči některým hmyzím škůdcům. Vědci se zaměřili na dopad takové kukuřice na ekonomiku a rovněž na životní prostředí.

Jde o geneticky upravenou kukuřici, která je odolná vůči zavíječi kukuřičnému a travařce Sesamia nonagrioides, dvěma nevzhledným malým můrám, jejichž housenky dovedou zničit ohromné množství úrody kukuřice. V roce 2018 pěstovali tuto kukuřici na zhruba 25 procentech všech kukuřičných polí ve Španělsku a na asi 6 procentech kukuřičných polí v Portugalsku.

Odborníci sesbírali data za celou dobu pěstování GM kukuřice ve Španělsku a v Portugalsku. Dospěli k závěru, že pěstování GM kukuřice podstatně snížilo používání postřiků insekticidy, asi o 37 procent. Zdravější rostliny spotřebovaly méně vody a také méně paliva pro stroje na obslužné zemědělské práce. To vše šetří životní prostředí.

TIP: Celosvětový zákaz geneticky upravených plodin by zhoršil globální oteplování

Na GM kukuřici vydělali i farmáři, jejichž průměrná sklizeň kukuřice díky GM plodinám vzrostla o 11,5 procent ve Španělsku a 12,5 procent Portugalsku. Vzrostla i celková produkce kukuřice v této části světa, což znamená přínos jak ekonomický, tak i pro životní prostředí, protože to vede ke snížení tlaku na získávání nové půdy pro kukuřičná pole.