Gigantické zásobníky plynu pohánějí tvorbu hvězd v dalekých galaxiích

05.09.2017 - Stanislav Mihulka

První pozorování molekul CH+ ve vzdálené galaxii s aktivní hvězdotvorbou poskytují nový pohled na historii vzniku hvězd ve vesmíru

Pohled na objekt Cosmic Eyelash -<p>Objekt známý jako Cosmic Eyelash je vzdálenou galaxií s aktivními procesy vzniku nových hvězd, která vypadá jako dvojitá a je zjasněna efektem gravitační čočky. Kresba ve výřezu znázorňuje, jakým způsobem je plyn ve vzdálené galaxie s aktivní hvězdotvorbou dopravován do mohutných turbulentních rezervoárů chladného plynu, které se táhnou až do vzdálenosti 30 tisíc světelných let od středu galaxie.</p>
Pohled na objekt Cosmic Eyelash -

V celé řadě vzdálených galaxií jsou ohromné zásobníky plynu, které mohou poskytnout materiál pro tvorbu nových hvězd. Něco takového je ale v rozporu s dosavadními teoriemi.

Nový objev si na své konta připsala soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/Sub-millimeter Array) v Chile, která tím změnila náš pohled na vývoj tvorby nových hvězd v galaxiích.

Jak vystopovat zásobníky plynu v galaxii?

Edith Falgarone z Pařížské observatoře a její kolegové použili výkonnou soustavu ALMA k pozorování plynu tvořeného molekulami CH+, čili methylidinu. Dotyčná molekula jim posloužila jako značka ke zviditelnění galaktického plynu.

TIP: Důležitý objev: Superhmotné černé díry požírají kosmické medúzy

Tímto způsobem vědci vystopovali doposud nepozorované zásobníky gigantických množství chladného plynu, kterým víří turbulence galaktických vichrů, proudů elektricky nabitých částic, tvořených aktivitou hvězd. Tyto zásobníky jsou plněny proudění galaktických větrů, ale zřejmě také splýváním galaxií. Podstatné je, že tyto zásobníky plynu podle všeho mohou prodloužit fázi intenzivní tvorby nových hvězd v příslušné galaxii.

New Scientist, Nature

• Zdroj fotografií: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. Falgarone et al.