Google zmapoval kousek lidského mozku v zatím největším detailu

Podrobná mapa mozkové tkáně o skutečné velikosti asi 1 milimetru krychlového zahrnuje 50 tisíc buněk a 130 milionů nervových spojení

12.06.2021 - Stanislav Mihulka

Jedno z nejméně zmapovaných území dnešního světa nosíme ve své hlavě. Výzkumníci Google Research nedávno přispěli ke tvorbě rekordně detailní mapy, která zahrnuje neurony a spojení mezi nimi v malém kousku lidského mozku. Tato 3D mapa je volně přístupná online, kde si ji každý může prohlédnout.

Zahrnuje asi 50 tisíc mozkových buněk, mezi nimiž je vytvořeno cca 130 milionů nervových spojení, čili synapsí. Soubor dat, která vytvářejí tuto mapu, má velikost asi 1,4 petabytů, což asi 700 krát přesahuje průměrnou velikost paměti dnešních osobních počítačů. Jak říká Viren Jain z Google Research, tento soubor dat je tak velký, že jej vědci zatím nemohli detailně prostudovat. Podobně jako v případě lidského genomu jeho výzkum zabere dlouhé roky po samotném publikování výsledků.

TIP: Jak na trému nebo úzkost? Provětrat mozek elektrickou stimulací!

Jde o doposud největší část lidského mozku, která byla detailně zmapovaná. Přitom je ale řeč o malém kousku mozku ženy ve věku 45 let, který by se vešel do jednoho krychlového milimetru. Tato žena trpěla vážnou formou epilepsie, nereagující na léky. Lékaři jí chirurgicky odejmuli část hippokampu, který byl zdrojem epileptických záchvatů. Při tom museli odstranit i kus zdravé mozkové tkáně, ze které pochází i mapovaná část. Badatelé nakrájeli tuto tkáň na plátky o tloušťce asi 30 nanometrů a obarvili je pomocí těžkých kovů, jako je osmium, aby byly nervové buňky a spoje dobře patrné v elektronovém mikroskopu.