Halleyova kometa měla většího bratříčka: Byl stotisíckrát hmotnější

14.02.2017 - Martin Reichman

Slavná Halleyova kometa, která se do naší blízkosti vrací vždy jednou za 75 let, měla zřejmě většího bratříčka

Velký bratr Halleyovy komety -<p>Pozůstatky po zaniklé kometě objevili vědci pomocí Hubbleova teleskopu a Keckových dalekohledů na Havajských ostrovech.</p>
Velký bratr Halleyovy komety -

Vědci při pozorování bílého trpaslíka s označením WD 1425+540, ležícího v souhvězdí Pastýře přibližně 170 světelných let od Země, narazili na pozůstatky obří komety. Její složení bylo velmi podobné slavné Halleyově kometě. Zatímco známá periodická kometa měří zhruba 16 × 8 kilometrů, objevený bratříček byl podle vědců až stotisíckrát hmotnější.

TIP: Obávané i obdivované vlasatice: Původ a vlastnosti komet

Spektrální analýza odhalila, že zničená kometa na svém povrchu nesla značné množství vody a prvků považovaných za nezbytné pro vznik života – uhlíku, kyslíku, křemíku, síry, železa, niklu, vodíku, vápníku, hořčíku a zejména dusíku, který je pro život klíčový.

spacetelescope.org